woensdag , 20 september 2017

Sniper Ghost Warrior 3 Preview

Voor de preview van de Sniper Ghost Warrior beta hebben we een gast schrijver geregeld. Wilco van der Helm heeft de beta gespeeld en zijn bevindingen deelt hij dan ook graag met jullie. Wilco gaan we vaker terug zien op That’s Gaming en binnenkort ook onder zijn eigen account. Tot zover de introductie en veel plezier met het artikel.

Dit is de eerste sniper game die ik speel en ben benieuwd hoe deze mij door de wereld van snipers heen loodst. Om nou niet meteen de held uit te hangen kies ik voor het Niveau ‘Normal’.

Je begint op een plek waar een auto staat en je eerste tutorial staat al voor je klaar, “leer rijden met een auto”, alles wordt je duidelijk uitgelegd en een ingebouwde GPS stuurt je de precies de juiste richting op, deze leid naar je schuilplaats. Dit is jouw uitval basis waar je wapens kunt kopen en modificeren. Ook is dit de plek waar je kunt slapen om te herstellen, of als je missies in de nacht wil beginnen kan je dat hier regelen. Op de werkbank is het mogelijk om munitie en gadgets te modificeren, dit kost wel resources maar die kun je tijdens je missie’s vinden. Er zijn heel veel modificatie mogelijkheden met betrekking tot noujah alles. Voor de zekerheid neem ik maar wat extra munitie, een Drone, combat mes, C4 (altijd leuk) en body armor (in mijn geval niet geheel onnodig verwacht ik).

Handig is dat als je een menu geopend hebt, je vrij simpel kan wisselen tussen de diverse menu’s. Dit scheelt aanzienlijk in de tijd en irritatie want je hoeft dus niet steeds naar de plekken in je schuilplaats te lopen om iets te openen. 

Na het uitzoeken van de juiste gear is het tijd om te beginnen met de missie, wat zoveel inhoud als : Zoek en Kill! Blijkbaar is er een of andere baas die omgelegt moet worden en jij bent de enige die dat kan. Dus je ‘hideout’ uit klimmen en racen met je 4 wheeldrive lada naar je prooi. De omgeving is mooi gemaakt en het duurt even voor je op je bestemming bent, een groot gebied, waarin je alle kanten op kan. Als je van de GPS-route afwijk stuurt deze je niet automatisch de goede kant op, wellicht kunnen de ontwikkelaars een gesprek met TomTom aangaan.

Aangekomen bij het ‘missie gebied’ (dit is blauw gemarkeerd op de minimap), stap ik uit en probeer ‘higher ground’ te zoeken. Dit is volgens mij wat snipers doen namelijk. Na wat uitproberen lukt het me om op een berg te klimmen en pak ik de drone (ik ga natuurlijk niet mezelf in gevaar brengen). Het besturen van de Drone is heel natuurlijk en als je de vertraging van de bewegingen door hebt is het best leuk vliegen. De Drone scant automatisch de omgeving en tagged de vijanden en mogelijke objecten om op te blazen of te gebruiken. Ook krijgen de verschillende typen vijanden een icoontje, das handig!

Ik dacht dat een sniperrifle met demper me wel uit gevaar zou houden, mis gedacht. Na het lossen van een paar schoten op de vijandelijke sniper op het dak van een flat (wat even wat oefening vereist ivm bulletdrop en wind) krijg ik bezoek van vijandelijke soldaten die over goede klimkwaliteiten blijken te beschikken. Om niet al mijn respawn’s te beschrijven, meteen maar het leermoment van mij : ‘Snipers zitten nooit lang op dezelfde plek’ (een mortier aanval op mijn positie gaf dit vermoeden).

Met dit in mijn achterhoofd eerst de omliggende huisjes ‘stealthie’ vijand vrij gemaakt met pistool en demper (die maar een paar shoten meegaat btw! Daarna moet je hem repareren), en met het mes. Als je de lichamen doorzoekt vind je de resources. Verspreid liggen ook wat koffers met interessante inhoud. Daarna al kruipend een flat ingeklommen, wat onoplettende vijanden neergelegd en positie ingenomen bij een raam met goed uitzicht op de meeste vijanden. Plotseling begint het ‘Pas op je wordt ontdekt’-alarm te piepen, blijkt er nog een sniper in de flat tegenover me te zitten. Wegduiken dus en voorzichtig uitschakelen. Hierna kan ik elke vijand 1 voor 1 uitschakelen. Met de Drone nog even een scan maken van de omgeving, prooi localiseren en, na een zoektocht naar de beste positie, uitgeschakelen.

Verbergen is ook een goed tactiek

Het spel loopt heel soepeltjes. Mijn rigg is niet high-end maar ruim voldoende voor deze game (specs staan onderaan). Er verschijnen hints in het scherm, waar ik enorm blij mee was. De contact personen die in contact met je staan via het comm systeem geven je ook nog hints. De minimap is heel duidelijk. Het geluid is soms wat misleidend, als ik draaide leek het net of er iemand achter mij stond of dat er iemand aankwam lopen. Er zijn zeker spannende momenten wat ik belangrijk vind voor een spel. De AI is wat aan de voorspelbare kant, wat in mijn geval wel een voordeel is.

Het is een goed opgezet spel wat behoorlijk wat spanning heeft. Grafisch niets op aan te merken en de gameplay is vanzelfsprekend. Het blijft zaak om goed op te letten en zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven. Ik zie mijzelf hier wel uren aan spenderen.

Wilco van der Helm

Specs Systeem :

  • Intel i5 3470@3.20 GHz
  • 16 GB DDR3 RAM
  • NVIDIA GeForce GTX 970 (4 GB)
  • Asrock Z77 Extreme4 MainBoard
  • 512 MB Samsung EVO Pro SSD

About Mark van Truijen

Eigenaar van That's Gaming en That's Service. In het bezit van een Xbox One, en vorige generaties consoles. Potje Fifa?? Hell Yeah.

Check Also

Xbox One X pre-orders vanaf vandaag beschikbaar & lijst Xbox One X Enhanced games groeit tot meer dan 130

Vorige maand op gamescom heeft Microsoft de pre-orders onthuld voor de Xbox One X Project ...