Home Gaming Sea of Thieves review

Sea of Thieves review

Drank, water, zwaarden en lange, lange reizen, welkom bij Sea of Thieves. De nieuwe game van Rare is een aparte eend in de bijt, de game heeft geen karakter progressie zoals we veel zien, we kiezen wel een random gegenereerd karakter, er is geen echt verhaal in de game, geen eind doel behalve het behalen van de legendarische status. Het is dan ook meer een game die je speelt met vrienden om schatten te vinden, rovers te verslaan en de zeeën te overwinnen.

De game is dan ook zeker niet geschikt voor iedereen, zoveel is wel duidelijk geworden, toch blijf ik aan getrokken tot de charme van de game. Zo kan je genieten van de rust in je eentje op een Sloop, of een Galleon vullen met crew die je niet ken met alle gevolgen van de dien. Rare heeft wel al laten weten dat private lobbies aankomende zijn, op deze manier is het mogelijk een plekje vrij te houden voor vrienden die later komen. Ik geniet het meeste van een volle boot, of dat nu de Sloop of het Galleon is maakt mij niet uit. Ik heb het rustiger als de boot kleiner is, anders moet ik rennen van voor naar achteren.

Laten we beginnen met een goeie Crew van vier man die wil communiceren, want in deze game is dat gewoon heel belangrijk. Vind je eigen speelstijl in de game tussen alles door. Je dient goed samen te werken om de zeilen in de wind te krijgen, bepaal de route, lees de kaart, een simpel links rechts werkt hier niet, het kompas is essentieel. Zorg voor de goede afspraken wie wat doet, als je dit niet doet is eind resultaat vaak een zinkende boot.

Het is dus essentieel om samen te werken in de game, het maakt het allemaal wel makkelijker dat de game er echt leuk uit ziet. De game is een mix van cartoony karakters tegen een wat realistische oceaan, de game vindt hier de middenweg die perfect uitpakte. De karakters die je tegenkom zijn allemaal gevarieerd en goed neer gezet, dan zijn er nog de eilanden, elk met zijn eigen stijl, populatie, en grote. De eilanden zijn soms echt zo klein dat je een steen naar de andere kant kan gooien, of juist erg groot met grotten of grote bergen. Het mooiste vind ik nog steeds de oceaan, deze is ongelofelijk weergeven, de schaduw en lichtinval is fantastisch. Neem dan nog eens de storm die af en toe langs komt, je weet niet waar je in terecht komt maar genieten is het elk moment.

Dit alles is heerlijk genieten en tot rust komen, dit alles zakt weg zodra je schip schade krijgt, dan begint de stress. Je zal steeds naar het lagere dek moeten om de gaten met planken te dichten en daarna het water uit de boot te halen. Eenmaal tot rust gekomen is het zaak je buit naar de outpost te brengen. Zodra je ook maar een paar zeilen aan de horizon spot slaat acuut de stress weer toe, het tellen van zeilen begint. Soms is er geen ontkomen aan en begint de strijd. Deze begint met het vuren van de kanonnen, wie schiet het beste. Het is niet zo simpel als mikken en schieten, je dient rekening te houden met de drop van de kogel, de snelheid waarmee je vaart, en dan ook nog de impact van de andere kogel op jouw boot. Het is ook mogelijk jezelf in een kanon te stappen en dan af te vuren richting de vijand. Het is een aparte strategie maar je bent er wel meteen om ze te vermoorden.

Laten we even het begin pakken, je start de reis op een outpost en wat je ga doen is geheel aan jouw. Er zijn drie facties op het eiland die je voorzien van missies, de Gold Hoarders, deze zetten je op een zoektocht naar een schat. De order of Souls is de factie die je uitdaagt om skeletten te verslaan. En dan is er nog de Merchant Alliance, dit is de handels missie die je op pad stuurt om kippen of varkens te vangen. Dit is de meest irritante missie en eist het meeste geduld van je. Dan zijn er ook soms nog de aangespoelde flessen, hier kan van alles in zitten, het leukste vindt ik de missies met hints. Er staat een raadsel en vogel jij maar uit hoe en wat. Vaak is de beloning nog goed ook. Zo zitten er meer random items in de game, neem de Chest of Sorrow, dit is een speciale schatkist die huilt, deze vult je boot langzaam met water, als je niet op let zit je zo vol. Ook mag de Kraken niet ontbreken in de game, dit zee monster eet boten voor lunch.

De game mist hier en daar nog wat waardoor spelers blijven hangen, je progressie is gelimiteerd aan het verdienen van cosmetische veranderingen op weg naar de legendarische piraat. De wapens worden niet sterker, op deze manier is het ook voor nieuwkomers interessant om zich in het gevecht te mengen. Wel gaat het even duren voordat je een beetje in de buurt zit van cosmetische veranderingen, sommige zijn echt kapot duur.

Ik ben erg gecharmeerd door de game en ben dan ook benieuwd wat Rare gaat doen om mij en met mij nog veel andere founders toch gekluisterd te houden aan de game. Ik vind het gevoel van samen spelen echt geweldig gedaan, je gaat het nou eenmaal niet redden in je eentje op een grote boot. Zonder communicatie kom je niet verder. We gaan het zien wat de toekomst ons zal brengen. Voor nu is dit echt een top titel.