Home Gaming Review: Titanfall 2

Review: Titanfall 2

De eerste Titanfall was een Microsoft Exclusive game die niet bij iedereen in de smaak viel. Titanfall was een game die veel potentie had, maar door het missen van een singleplayer (er was er wel een, maar die kon alleen online gespeeld worden) en een niet zo geweldige multiplayer werd de game niet goed ontvangen. Toch wil EA het nog een keer proberen met Titanfall 2. Is Titanfall 2 een waardige en betere opvolger dan het eerste deel of hebben we hier te maken met een doodlopende serie?

Multiplayer

De eerste Titanfall game was dus een multiplayer only game. Sommige vonden er niks aan en sommige gamers vonden de multiplayer geweldig. Ik val juist in de groep er tussenin. Ik vond de multiplayer geweldig in zijn movement, maar de game als shooter vond ik zelf tegenvallen. Titanfall 2 gooit het echter over een andere boeg. Waar in Titanfall de maps best klein waren, zijn de maps in Titanfall 2 juist groter. Hierdoor wordt er nog beter gebruik gemaakt van het movement system dan eerst. Je kan nu heerlijk wallrunnen door de maps heen, maar als je eenmaal de boots on the ground hebt, voelt de game als een shooter.

Het schieten en de close quarter combat battles zijn zenuwslopend en zorgen ervoor dat je hier te maken hebt met een heerlijke shooter. De pilots zijn na de open tech test ook veranderd, waardoor de grappling pilot niet meer zo overpowered is als eerst. Er heerst een goede balans tussen deze verschillende pilots en dat zorgt weer voor een betere ervaring op de grond. Toch blijkt de Cloacked pilot wat overpowerd te zijn. Het lijkt wel alsof ik met deze pilot veel vaker de ‘first to titanfall’ ben. Daar kan dus nog het een en ander aan getweaked worden.

TITANFALL 2

Het krijgen van een Titan zorgt niet meteen voor een overwinning. Je hebt namelijk aan groot scala aan titans die je kan kiezen. Aan het begin was ik redelijk bang om eentje te kiezen die underpowerd was, maar niks is minder waar. Elke Titan voelt anders aan, maar het is daarom een uitdaging om juist met zoveel mogelijk Titans te spelen en te kijken welke het beste bij je past en hoe je jouw titan tot het uiterste kan krijgen om zo toch de vijand helemaal aan diggelen te schieten.

Het enige wat jammer is, is dat het progressie systeem wat tegen valt in de multiplayer. Je bent vooral uren aan het grinden voor nieuwe upgrades en wapens. Hierdoor wordt het soms echt een hele lange grind om uiteindelijk iets te krijgen wat je heel graag wilt en dat had zeker anders gekund.

De multiplayer van Titanfall 2 speelt heerlijk weg en is een geweldige verbetering ten opzichte van Titanfall. Het is wel even wennen als je Titanfall gewend bent, wants de maps zijn wat groter geworden en het gebruik van pilots is net iets anders dan deel 1.

Singleplayer

Het verhaal draait om Jack Cooper. Cooper is in het begin van de game eigenlijk iemand van weinig waarde. In het leger is hij niet belangrijk en hij is eigenlijk iemand die als eerste zou sterven als het er op aan zou komen. Cooper is in training om een pilot te worden van een Titan en hij wordt dan ook in simulaties gezet om bepaalde situaties te simuleren. Uiteindelijk komt het er toch op neer dat je een Titan moet besturen, namelijk Titan BT-7274. Titan BT-7274 is een sarcastische, maar humoristische Titan die uiteindelijk de hoofdrol inneemt van het meest interessante personage in de Singleplayer.

THERE IS BT!

THERE IS BT!

De singleplayer duurt ongeveer 6 uur en ook al klinkt dat kort, dat is het niet. De singleplayer levert kwaliteit en geeft ons intense gevechten tussen Titans, maar ook verschillende platform elementen. Je zal nooit een moment het verhaal en de gameplay saai vinden. Het verhaal qua pacing doet ons een beetje denken aan Halo 3: ODST en dat is absoluut niet slecht. Alle mechanics worden langzaam geïntroduceerd en nieuwe wapens voor BT-7274 komen in de campaign steeds meer beschikbaar. Titanfall 2 laat zien dat First-Person-Shooters echt een sterke campaign kunnen hebben.

Hoe staat de game tegenover het andere FPS geweld?

Titanfall 2 komt eigenlijk uit op een slecht moment. Het komt net na de release van Battlefield 1 (de andere FPS shooter van EA) en komt net voor Call of Duty: Infinite Warfare die, ondanks de slechte berichten, prima verkoopt. Titanfall 2 verkoopt op dit moment dan ook niet geweldig, maar dat is zeker niet eerlijk. Titanfall 2 is een geweldige shooter en de multiplayer is diepgaand. Daarom is het een game die FPS fans moeten hebben. De multiplayer is varierend en uitdagend en combineert eigenlijk de geniale gameplay van Infinite Warfare met iets grotere maps ten opzichte van Infinite Warfare en iets kleiner dan Battlefield 1.

De graphics van de game zijn het enige wat een beetje tegenvalt. De Singpleplayer ziet er vaak perfect uit en dan ziet de game er echt prachtig uit. De multiplayer geeft ons soms wat matige maps qua uiterlijk. De maps zitten prima in elkaar qua opzet, maar ze zien er niet prachtig uit. Een game als Battlefield 1 ziet er zoveel beter uit, zelfs in de singleplayer. Daarom valt de game qua graphics wat tegen en had Respawn daar wel nog wat kunnen oppoetsen.

Titanfall 2

GRATIS DLC

Respawn Entertainment heeft wel 1 ding beloofd aan de fans en dat is gratis DLC. Geen Season Pass, geen extra geld, geen uitbreidingen, maar gewoon gratis maps en andere DLC. Dit is iets waardoor Titanfall 2 een streepje voor heeft op games als Battlefield 1 en Call of Duty: Infinite Warfare waar de season pass 50 euro kost. Respawn Entertainment zorgt dus voor een geweldige after launch en laat aan ontwikkelaars zien hoe het ook kan, geen bullshit, geen extra cash flow, gewoon een game van 60 euro neerzetten en gratis content leveren.

Titanfall 2 is een game die menig First Person Shooter fan warm laat lopen. Toch zullen er veel FPS fans de game nog niet in huis hebben en dat is zonde. De game combineert zoveel geweldige elementen van goeie FPS games samen en maakt daar een geweldig pakket van. De campaign is van een andere wereld en laat zien dat een FPS game een geweldige singleplayer mode kan hebben en ook een goed verhaal kan brengen.

De multiplayer is een online mode waar veel goed wordt gedaan, maar het progressie systeem niet geweldig is. Daarentegen geeft Titanfall 2 wel op dit moment goede maps qua opzet en kan er lekker rondgerend worden, maar kan je ook prima boots on the ground spelen en zorgen voor geweldige oorlogsmomenten op de grond. Als je uiteindelijk een Titan te pakken krijgt, voelt het niet meteen overpowered, maar voelt het wel alsof je een verschil kan maken.

Titanfall 2 is dus een game die je in huis moet halen en door de gratis DLC die Respawn Entertainment ook aanbiedt, is de game zeker een 9/10.