Home Gaming Review: State of Decay 2

Review: State of Decay 2

by Sven

State of Decay was een game die veel gamers toch positief verraste. Het was een game waarin je keuzes werkelijk wat uitmaakte en wanneer een van je compagnons dood ging, ook werkelijk dood was en ook niet meer terug kwam. Mede overlevers waarmee je een band had opgebouwd konden zomaar verslonden worden door een hongerige zombie en kon jouw wereld op zijn kop zetten. State of Decay 2 wil op dat gevoel voortbouwen, een relatie opbouwen met je compagnons en met de consequenties dealen als zij sterven, of erger nog, in een zombie veranderen. De keuzes die in de game liggen, zoals een kogel door een van je vrienden heen schieten of hem een zombie laten worden, zijn volgens de ontwikkelaar heftig. Maar heeft dit werkelijk zoveel impact op de speler? Lees het hieronder!

Gameplay

De gameplay in State of Decay 2 staat als een huis. De combat is vooral lekker simpel, maar wel uitdagend genoeg om het leuk te houden. De hordes zombies die je tegenkomt elke keer maakt het toch weer spannend als je bijvoorbeeld geen ammo meer hebt, of alleen nog maar kan vechten met een honkbalknuppel in je hand. Het zorgt voor zenuwslopende momenten en met het idee dat een dood, ook een permanente dood is, wil je er toch voor zorgen dat je gehele team er zonder kleerscheuren van af komt. Toch kan de gameplay soms wat te makkelijk zijn, want door de game heen heb ik niet veel moeilijkheden ondervonden, de enige missies die mij werkelijk hebben uitgedaagd waren de plague heart missies waarbij je een hart moet verwoesten waar een plaag in zit. Op dit soort momenten komen er echt grote horde zombies op je af en niet alleen kleine zombies, maar ook zombies die de plaag met zich meedragen en jouw of een van je teamgenoten kan infecteren. In een van de missies werd een van mijn teamgenoten ook geinfecteerd en moest ik op zoek naar een geneesmiddel. Gelukkig had ik een medic in mijn team, dus wist ik wat ik moest halen. Echter kon ik niet de benodigde spullen vinden, waardoor ik voor een keuze stond. Een van mijn vrienden het bos insturen om hem te laten veranderen in een zombie (en hem eventueel tegen te komen) of hem een kogel door zijn hoofd te schieten en hem uit zijn lijden te verlossen. Ik heb gekozen voor optie 2 en het voelde naar en vreemd en ik had gehoopt dat de community dat ook vond. Echter heb ik maar een paar mensen horen rouwen om de dood en gingen daarna vrolijk door met hun werkzaamheden, want ze hadden genoeg te eten en te drinken.

Dit soort momenten moeten juist het hart zijn van de game, de hartverscheurende keuzes die je moet maken moeten voor mij voelbaar zijn, maar ook voor de AI. Zijn dood had amper gevolgen op het team, behalve dat ik wat kennis verloor over tuinieren.Het is jammer dat dit zo weinig impact heeft. Nog een voorbeeld daarvan is dat een broer zijn zus voor zijn ogen ziet sterven door een zombie. Een paar keer hoor ik hem wat over zijn zus zeggen, maar een paar dagen daarna loopt hij vrolijk door weilanden heen vol met zombies en is die helemaal blij en het lijkt alsof hij geen idee meer heeft wie zijn zus was.

Missies

State of Decay 2 is een open wereld en de ontwikkelaars willen ons laten geloven dat alles random is, echter zijn veel missies inderdaad random maar zijn er ook missies die ons wel werkelijk aan de hand nemen om er voor te zorgen dat de game wel uitgespeeld kan worden. Dit is opzich niet erg, maar na een tweede playtrough werd pas echt duidelijk dat de game heel erg lineair is. Ik had wel het idee dat ik met andere karakters speelden, maar het verhaal voelde als een kopie van wat ik eerder had gespeeld. Dit is jammer, want ik had gehoopt dat ook mijn tweede play trough een totaal andere wending zou nemen en dat is niet gebeurd.

Graphics

De graphics in State of Decay 2 zijn opzich prima. Het is niet de mooiste game die er is, maar op de Xbox One X ziet het er dus prima uit. Echter heeft de game wel last van een aantal bugs die soms ronduit vreselijk kunnen zijn. Soms blijft je auto vast zitten in de grond, zijn er compagnons die opeens verdwijnen (en dus niet dood zijn gegaan)  en zombies die opeens door het interieur komen. Dit soort bugs doen af aan de graphcis, maar ook aan de gameplay, omdat het zomaar is kan zijn dat een halfuur aan progressie door een vreselijke bug weg kan zijn. De ontwikkelaars zijn zelfs bekend met dit probleem, omdat ze een rewind knop in de game hebben gezet, waardoor je een paar minuten kan terugspoelen. Zo kunnen bugs eventueel teruggedraaid worden, maar dus ook de zogenoemde “permantente” dood.

Je home base

De Home base is waar jij je community om moet bouwen en het is aan jouw de taak om zoveel mogelijk mensen in je base te hebben die jouw kunnen helpen met het bouwen van je base. Je hebt namelijk een ziekenboeg nodig, een keuken, een voorraadkast een tuin en nog veel meer en jij kan dat natuurlijk niet allemaal in je eentje. Dit stukje management in State of Decay 2 vond ik interresant en ook intrigerend en ik vond het juist ontzettend tof dat ik mijn eigen base mocht maken. Natuurlijk moest ik daarom wel selectief zijn in de buitenwereld en heb ik niet iedereen in mijn base gelaten, alleen als ze echt iets te bieden hadden. Daardoor voelde ik mijzelf selectief en daardoor duister, maar ook overlevend. State of Decay 2 kan je met je fantasie alleen maar leuker maken, omdat je eigenlijk ervoor kan zorgen dat mensen in de buitenwereld die je hulp nodig hebben, ze juist aan hun lot overlaat omdat je niks aan ze hebt en ze dan alleen maar voorraad opeten die de andere mensen hard nodig hebben. Het zijn harde keuzes die je maakt, die je eigenlijk laten nadenken over hoe je zelf zou zijn in zo een scenario.

Conclusie

State of Decay 2 is bij verre na niet perfect, het kampt met bugs en ondanks dat de game emotioneel voor jezelf kan zijn, zorgt de AI ervoor dat je er meteen uitgerukt wordt, omdat zijn vrolijk verder gaan met hun leven als een familielid voor hun ogen sterft. De graphics zijn oke, maar ook niet het beste van het beste. De combat is echter leuk en biedt variatie, maar kan soms wat te makkelijk zijn. Het lijkt soms wel alsof State of Decay 2 er ook voor de casual gamer er wilt zijn, omdat je overal wapens en ammo kan vinden dat het soms te makkelijk wordt. Toch is State of Decay 2 een leuke game met een hoge fun factor, zolang je progressie maar niet wordt gehinderd door bugs.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x