Home Gaming Review: Shadow of War

Review: Shadow of War

Een paar jaar geleden kwam Shadow of Mordor uit een game die veel gamers verraste vanwege het nemesis systeem en de vloeiende gameplay. Daarnaast kwam er eindelijk weer een game uit die een Lord of The Rings jasje droeg, waardoor fans van die serie ontzettend tevreden waren (want het was gewoon ook een ontzettend goede game). Shadow of War is het vervolg op Shadow of Mordor en speelt zich af tussen The Hobbit en The Lord of The Rings films. Shadow of War is niet gebasseerd op de boeken, waardoor de game lekker zijn eigen gang kan gaan. De vraag die ons nu rest is, is Shadow of War een waardige opvolger op Shadow of Mordor?

Waar gaat het nu over?

Shadow of War is niet een volledig nieuwe game, waardoor je personages uit het vorige deel zal tegenkomen. In dit deel speel je weer Talion, maar speel je eigenlijk ook met Celebrimor. Celebrimor is de geest waarmee je aan het einde van Shadow of Mordor een deal mee hebt gesloten. Celebrimor is een belangrijk onderdeel van Shadow of War, omdat hij de kern is van geweldige powers. Deze geweldige powers moet je wel eerst krijgen, want al je powers zijn kwijt (waarom en hoe, dat blijft de vraag), maar in het begin wordt het wel duidelijk dat Shelob onderdeel is van het probleem. Shelob is een zwarte spin die tevens in een bloedmooie vrouw kan veranderen (mijn nachtmerrie trouwens). Shelob sluit in het begin van de game een deal met Talion, zodat hij Celebrimor terug kan krijgen. In ruil daarvoor moet Talion de Ring geven aan Shelob. En zonder die Ring kan je natuurlijk geen Orcs besturen.. De reis naar de Ring en het verslaan van het leger van Mordor gaat van start.

De Shadows of War zien er prima uit

Waarom heeft deze review zo lang op zich laten wachten? Dat antwoord is simpel, de Xbox One X. Ik wilde de game in zijn volle glorie zien, zodat ik de beste kwaliteit kon reviewen. En de game ziet er zo goed uit op de Xbox One X. De textures zien er beter uit, ik heb het gevoel dat de draw distance beter is geworden, de framerate was al stabiel, maar kent nu amper nog framedrops en de wereld om mij heen ziet er prachtig uit in HDR en 4K. De game komt echt pas tot zijn recht op de Xbox One X (en waarschijnlijk op de Playstation 4 Pro ook). De details op Talion, maar ook op belangrijke orcs zien er gewoon top uit. Bij een orc zie je spinnen over zijn lichaam lopen en ook deze kleine details zijn helderder en scheper op de Xbox One X.

Hoe mix je Assassin’s Creed en de Arkham series?

Zelf heb ik niet veel uren gestopt in Shadow of Mordor. Dit kwam niet omdat de game mij niet interesseerde, maar meer vanwege het feit dat rond die tijd zoveel andere games uit waren gekomen. Toch voelde Shadow of War ontzettend vertrouwd. Op de momenten dat je gebouwen aan het beklimmen bent en dat je bezig bent met het freerunnen door de wereld heb je het gevoel alsof je met een magische Assassin aan het spelen bent en dat is absoluut niet iets slechts. Shadow of War voelt niet als Assassin’s Creed, maar het klimmen heeft er wel veel van weg, waardoor het vernieuwd, maar ook vertrouwd voelt.

Daarnaast is het vechtsysteem heerlijk uitgebreid en heeft het aardig wat tijd gekost om het hele systeem onder de knie te krijgen. Het systeem heeft veel weg van de Arkham series. Dit is ook niet zo gek, omdat de Arkham games en de Middle Earth games allebei door Warner Bros. worden uitgegeven. Dus grote kans dat dezelfde teams aan het vechsysteem hebben gewerkt. Ook in Shadow of War zal je aanvallen moeten ontwijken, blokken, terug moeten aanvallen en moeten vluchten om zodoende een betere aanvalspositie te krijgen als je wordt aangevallen door een grote groep orcs. Dat laatste blijft lastig, omdat ik wel vaak heb gemerkt dat wanneer er een grote groep om je heen staat dat het lastig is om aanvallen te blokken of dat de game niet eens weet dat er een aanval komt, waardoor het onmogelijk is om een aanval te blokkeren of te ontwijken.

Use the Orcs in your favour

Je hebt veel verschillende soorten Orcs. De grootste groep zijn orcs die geen enkele persoonlijkheid hebben en die maar een doel hebben, afgeslacht worden door jouw. De andere groep Orcs zijn iets kleiner, maar wel vele malen interessanter. Deze Orcs hebben namelijk allemaal hun eigen persoonlijkheid en hun eigen abilities. De ene Orc kan bijvoorbeeld alleen van achter aangevallen worden, de andere Orc kan heel snel rennen, de andere is weer giftig en dan nog een andere wordt bijvoorbeeld ontzettend boos als je hem van achter aanvalt. Deze verschillen maken de game ontzettend uitdagend, omdat je elke hooggeplaatste Orc op een andere manier moet aanvallen. Hierdoor was ik soms langer bezig met het uitplannen van mijn aanval, dan de aanval zelf.

Daarnaast vermelde ik hierboven al dat elke hooggeplaatste Orc zijn eigen persoonlijkheid heeft. Zo zijn er Orcs die rijmen, die spinnen over zich hebben lopen (en daarom immuun is tegen gif), Orcs die alleen maar een bepaalde zin kunnen zeggen en nog veel meer. Het is grappig om te zien hoeveel tijd erin is gestoken om elke Orc een eigen persoonlijkheid te geven.

Nadat je de Ring weer terug hebt, heb je de mogelijkheid om deze sterke Orcs over te nemen en te gebruiken in je eigen voordeel. Je kan bepaalde Orcs namelijk laten infiltreren bij andere hooggeplaatste Orcs en ervoor zorgen dat er een afleidingsmanoeuvre ontstaat waardoor je de hooggeplaatste Orc neer kan halen van achter. Je kan er ook voor kiezen om je sterkste Orcs op pad te sturen om andere Orcs gewoon te vermoorden. Zo soort systeem geeft diepgang aan de game. Daarnaast kan je ook je Orcs op pad sturen om samen met jouw burchten over te nemen, waardoor jij je macht als Talion weer verder kan uitbreiden. Deze game is niet alleen maar Orcs afslachten, maar ook ervoor zorgen dat je tactisch bezig blijft.

Soms een beetje teveel van het goede

De game is ontzettend groot en uitgebreid en er zijn ontzettend veel missies om te doen, maar veel van deze missies zijn geen side quests, maar gewoon verhaal missies. De hoofd verhaal missies zijn goed in elkaar gezet en geven een bevredigend gevoel als je die uitspeelt, maar de verhaal missies die er omheen hangen zijn vaak saai, repetitief en voegen weinig toe aan het uiteindelijke doel. Soms moet je iemand bevrijden die eigenlijk helemaal niks met het verhaal te maken heeft, waardoor ik vaak uit de beleving werd getrokken. Iets wat jammer is, maar misschien wel begrijpelijk, omdat de game hierdoor gerekt wordt. Toch is dit een minpuntje van de game.

Shadow of War is een goede game die diepgang geeft en herkenbaar zal zijn van fans van het eerste uur. De manieren waarop je Orcs kan aansturen en hoe zij een eigen persoonlijkheid hebben is ontzettend leuk en heeft diepgang, waardoor je uren in de game kan stoppen. Het verhaal is sterk, alleen zal het verhaal vooral aanspreken voor echte Lord of The Rings fans en zullen casual gamers het eerder moeten hebben van de gameplay. Gelukkig is de gameplay goed en herkenbaar doordat de game inspiratie opdoet vanuit de Arkham games en de Assassin’s Creed games waardoor er voor ieder wat wils zit in Shadow of War.