Home Gaming Review: Onrush

Review: Onrush

Toen ik de eerste beelden van Onrush zag kreeg ik meteen warme gevoelens naar die goede oude tijd van Burnout. De tijden waar je arcade kon racen, waar auto’s kapot gingen van enorme klappen en dat je genoot van de geweldige stunts en crashes die je door de hele game te zien kreeg. Onrush leek mij een game die voort borduurde op het gat wat Burnout leeg heeft gelaten en op een of andere manier vult Onrush dat gat best prima op. Wat wij verder van de game vinden? Lees het hieronder!

Wees een superster

Op het moment dat je Onrush opstart krijg je de keuze uit twee verschillende modi, de multiplayer en de singleplayer. Laten wij eerst is vol gas geven om te kijken hoe de singleplayer in elkaar zit.

Natuurlijk zit er in de singleplayer verschillende race modi, maar Onrush onderscheidt zich meteen van alle andere race games. Het gaat er in Onrush niet om of je als eerste bij de finish bent. Het gaat erom welk team de meeste punten bijeen raapt om zo de race te winnen. Dit kun je door ontzettend veel verschillende manier doen, maar vooral door het beuken van je tegenstanders. Bij Onrush gaat het vooral dus om het racen in een team, daarom raad ik nu je al aan om meer in de multiplayer te spelen dan in de singleplayer. Maar zowel in de multiplayer als in de singleplayer heb je de keuze uit vier verschillende soorten races, namelijk:

• Countdown
    • Zoveel mogelijk door de poortjes heen rijden met je team zodat je tijd bij je collectieve tijd krijgt. De eerste die op nul komt verliest!
  • Overdrive
    • Dit gaat erom dat je zoveel mogelijk moet boosten. Dus je moet zoveel mogelijk stunts doen om ervoor te zorgen dat je boostmeter zich vult en dat je maar blijft boosten. Het team wat als eerste de meter vol heeft en ook nog is drie van de vijf keer wint, heeft de race gewonnen.
  • Switch
    • Dit speltype richt zich vooral op het uitschakelen van je tegenstander. Je mag drie keer switchen van auto als je auto gecrasht is. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de tegenstanders sneller crashen dan dat jij het doet, want als jij drie keer hebt geswitcht, dan verlies je.
  • Lockdown
    • Je moet moet zoveel mogelijk teamgenoten in de zone rijden, als je dat doet stijgt de meter en als die vol is krijg je een punt. Maar stel dat de tegenstanders net zoveel auto’s in de zone hebben als jij, dan moet jij ze eruit rammen en laten crashen zodat jouw meter weer verder loopt.

Op het eerste gezicht lijkt het niet zoveel. Vier verschillende modi die in een game zitten voor zowel de singleplayer als multiplayer. Ook in de Career mode vind je deze vier modi terug en verder niet veel anders. Toch is de career mode de moeite waard. Je speelt de career mode ongeveer in 10 uur uit en dan heb je nog steeds niet alles gedaan. Net zoals Gravel en Driveclub heb je namelijk challenges die je moet voltooien in elke race. Naarmate je verder komt in de career mode, hoe moeilijker die challenges worden. Als je dus klaar bent met je career mode kan je altijd nog terug om die challenges te halen en de game volledig 100% uit te spelen. Toch kan de career mode soms wat repetitief worden, omdat je op een bepaald moment (ondanks dat de game moeilijker wordt) niet weinig variatie tegenkomt in wat de game nou eindelijk te bieden heeft. Plus je teamgenoten (de AI) zijn niet altijd even slijm, waardoor er wel is enige frustratie kan ontstaan over je teamgenoten. Verder zijn de crashes die op je beeld verschijnen wonderschoon en is het elke weer genieten als je iemand keihard tegen een boom laat opknallen. Dit zorgt ook voor de nodige chaos die weinig race games tegenwoordig nog hebben. Onrush biedt hiermee wat nieuws, iets wat wij, in mijn ogen, nog niet eerder weer hebben gezien sinds Burnout.

Ga online gamen

Het echte werk komt pas, als je online gaat gamen in Onrush. Als je een paar vrienden hebt die de game ook hebben, dan kan je volledige losgaan in de online mode. Met elkaar communiceren en ervoor zorgen dat je het andere team uitschakelt in een van de vier modi is waar de game echt tot leven komt. Je merkt dat het samenwerken veel leuker is dan met de AI spelen en het is dan enigzins jammer ook dat de career mode niet met vrienden gespeeld kan worden.

Chaos en spektakel op je beeld

Naast de geweldige snelheid die op je scherm verschijnt tijdens Onrush, is de game ook grafisch heel sterk. De game zorgt ervoor dat de botsingen er spectaculair uitzien en daarnaast zijn de auto’s in de game er ook glimmend uit, zeker op de Xbox One X waar alles nog is upgescaled naar een mooie 4k resolutie. Tuurlijk is Onrush niet de allermooiste game die er nu is, maar Onrush laat zo goed de snelheid zien met deze graphics dat het zeker een compliment waard is.

Daarnaast draait de game ook nog is op een geweldige 60 fps, waardoor er weinig tot geen haperingen zijn als je met hoge snelheden door bochten heen vliegt of als er meerdere auto’s op het beeld staan. Er zijn ook geen haperingen in de frames per second, dus de game loopt ten alle tijden gewoon soepel.

De soundtrack zorgt daarbij ook nog voor een geweldige sfeer. De soundtrack laat je helemaal in de game komen en zorgt ervoor dat je ten alle tijden op het puntje van je stoel zit. Zeker met een game als Onrush is de soundtrack ontzettend belangrijk en Codemasters zorgt ervoor dat de game fijn luistert, maar ook gewoon fijn speelt waar plezier voorop staat.

Onrush is een geweldige race game die eigenlijk geen race game is. Het is eerder een elimineer al je vijanden met auto’s spel. Echter hangt het succes van deze game af met het aantal game modi die er hopelijk nog aan zitten te komen. De game voelt zowel online als offline nog mager aan, ondanks dat de gameplay gewoon ontzettend leuk en goed in elkaar zit. Daarnaast zorgen de mooie omgevingen en de prachtig vormgegeven auto’s voor het mooie likje verf op deze game, zeker in de 4K resolutie. Toch heeft de game ene degelijke singleplayer mode, alleen kan die wel gaan vervelen, vanwege dezelfde soort races die je door de hele mode moet doen.

Echter is Onrush een verfrissende kijk op het race genre en ben ik benieuwd wat Onrush de komende maanden nog aan content gaat brengen.