Home Gaming Review: Mario + Rabbids Kingdom Battle

Review: Mario + Rabbids Kingdom Battle

Al jaren heeft Ubisoft zijn eigen mascotten en dat zijn de Rabbids. Al jaren vond ik geen enkele game interessant waar de Rabbids in zaten en vermeed ik hen als de pest. Toen Mario + Rabbids Kingdom Battle werd aangekondigd was ik sceptisch, sceptisch over het concept en sceptisch over, ja, de Rabbids. Gelukkig had ik de kans op Gamescom om de game te spelen en uiteindelijk te reviewen, want Mario + Rabbids wil je niet als de pest vermijden, maar wil je juist omarmen.

Het Mario Jasje

Mario + Rabbids Kingdom Battle is een Turn Based Stragegy game en laten wij zeggen. De game is absoluut niet makkelijk en dan ook absoluut niet weggelegd voor de gamer die eigenlijk gewend is om gezellig party games te spelen met Mario en escorten. De gameplay is in het begin erg straight forward. Om de beurt kan jij met je team de vijand aanvallen en zullen de vijanden jouw aanvallen. Je zal wel je aanvallen en posities goed moeten timen, want anders verlies je snel het gevecht. Zo is het speelveld opgedeeld in hokjes waarover jij je kan bewegen, verder dan die hokjes kan jij op dat moment niet lopen. Gelukkig kan je wel gebruik maken van een team jump, waardoor een van je karakters een stuk verder kan springen en daardoor de vijand makkelijk kan aanvallen. Door deze team jump handig te gebruiken kan je makkelijk een voordeel krijgen over de vijand, of een nadeel als je ervoor zorgt dat jij je karakter zonder verdediging open laat staan. Je zal dus je aanvallen goed moeten plannen om uiteindelijk ervoor te zorgen dat je het gevecht wint.

Tot nu toe klinkt de game niet zoals een echte Mario game. Gelukkig heeft Ubisoft er wel aan gedacht om de game een authentiek Mario jasje te geven. Zo zijn er vier werelden te verkennen in de game. Zo heb je een spookwereld, een koude woestijn, een tuin en een wereld met lava. Dit geeft de game een aantrekkingskracht waardoor de game niet alleen leuk is voor volwassenen, maar ook nog steeds voor kinderen!

Die Rabbids zijn nog best grappig..

Ik had ene hekel aan de Rabbids, maar na deze game heb ik bijna een liefde voor de Rabbids. De Rabbids zijn namelijk best grappig in het Mario universum. Zo heb ik meerdere malen gelachen op het moment dat Rabbid-peach selfies van haarzelf aan het maken was of stik jaloers naar Peach zelf keek. Het zijn de kleine dingetjes die deze game humor geeft, van gebaren die karakters maken als er gevochten wordt, tot de cutscenes die de twee werelden heerlijk in elkaar laten overlopen. Een  heerlijke mix van Rabbids, Mario karakters en humor.

Tuurlijk zijn bepaalde grappen na een tijdje wel oud, in het begin vond ik dus de Rabbid Peach ontzettend grappig met haar selfie, maar na een tijdje werd het gewoon onderdeel van de game, terwijl ik Mario en escorten wel grappig bleef vinden. De Rabbids verliezen op een bepaald moment hun glans in deze game en vallen soms in het niets met de humor van de Mario personages. Mario humor is meestal altijd grappig en dat laat deze game ook zien, maar de Rabbids zijn iets te overdreven voor mijn doen soms. Ze zijn absoluut grappig, maar de Rabbids hadden wel iets minder uitbundig kunnen zijn.

Gelukkig blijft de game niet makkelijk

Ik zei in het begin van de review al dat deze game totaal niet makkelijk is, want het wordt naarmate de game vordert steeds moeilijker. Zo krijg je steeds meer beschikking over nieuwe vaardigheden, want in deze game kan je alle karakters upgraden. Zo kan Mario uiteindelijk een hamer krijgen die een grote groep vijanden kan verslaan of kan je een teamjump krijgen die ervoor zorgt dat je op je vijanden kan springen en niet daarnaast, waardoor je gedekt blijft op het speelveld. Het is dus de moeite waard om je karakters te upgraden, maar ook te kijken welke speelstijl en karakters bij je passen. Dit is een complex proces en dat maakt de game ook uitdagend. De game blijft je aanmoedigen om te zoeken naar die geweldige combinatie die jou misschien wel onoverwinnelijk maakt. De game lijkt een beetje op Xcom en dat is absoluut geen slecht teken, maar eerder een aanmoediging voor andere franchises om misschien zo een game te ontwikkelen zoals Mario + Rabbids.

Aan het begin van de game krijg je uitgelegd dat je ook kan kijken hoe bepaalde aanvallen zullen verlopen. Zo kan je van te voren al dingen uitplannen, zodat je weet wat je wilt doen. Ik heb weinig gebruik gemaakt van deze functie, want het was voor mij soms onduidelijk hoe ik nou echt mijn hele aanval kon plannen in deze virtuele spreadsheet. Ik vind dan ook dat het een onnodige toevoeging is aan de game. De game is niet super moeilijk, waardoor zo uitgebreid planningssysteem niet nodig is.

Mario + Rabbids heeft mij ontzettend veel plezier bezorgd, het is een game met uitdaging, humor, actie, leuke cutscenes en het belangrijkste, het is een Mario game! Deze game heeft mij iets meer van de Rabbids laten houden en heeft mijn haat voor de Rabbids zeker weggenomen, maar toch vind ik dat de Rabbids soms iets teveel aanwezig zijn in deze game in vergelijking met de Mario personages. De game speelt echter heerlijk weg en is een prima game in het Mario universum!