Home Gaming Review: Gravel

Review: Gravel

Ieder jaar zijn er weer een groot aantal games die het off road/rally racen weer populair willen maken. Dit jaar is er weer genoeg te racen met DIRT 4, de aankomende Dakar 18 game en nu dus ook met Gravel. Toch is Gravel anders dan bijvoorbeeld DIRT 4. DIRT 4 is vooral gericht op simulatie en Gravel is meer gericht op arcade, alhoewel het soms weer een simulatie probeert te zijn. Is Gravel het perfecte tussendoortje voor de racefans of is dit een snack die we kunnen laten staan?

Wordt een ster

Het doel van Gravel is om de grootste off road racer aller tijden te worden. Je zal in verschillende soorten races (cross-country races, rallycross, stadium races) je moeten bewijzen om zoveel mogelijk sterren te halen, waarmee je weer nieuwe episodes vrijspeelt. In totaal zijn er 15 episodes waarin je moet racen om uiteindelijk de grootste off road racer te worden. Gelukkig zijn er ontzettend veel verschillende auto’s tot je beschikking om mee te rijden. Zo heb je oude auto’s, maar ook gloednieuwe rally wagens die ontzettend veel kracht kennen. Je doet er ongeveer 8 uur over om deze career mode uit te spelen en nog wat uurtjes erbij om alle sterren te halen. 8 uur is voor mij best kort, maar toch was ik blij dat het na 8 uur over was. Dit is niet omdat de game slecht is, absoluut niet, maar de career mode is gewoon niet interessant. Na 4 uur had ik het idee dat ik steeds hetzelfde aan het doen was en dat de omgevingen ook nog is op elkaar leken. Het werd meer iets wat ik moest doen, in plaats van iets wat ik met plezier bleef spelen.

Uiteindelijk zijn er nog 4 extra evenementen die je moet doen en dat zijn evenementen waar je tegen een soort van eindbaas moet rijden. Met veel geweldig wordt je tegenstander aangekondigd door middel van een filmpje, maar in de race zie ik daar niks van terug. Je racet een op een maar je ziet niks van al dat vuurwerk terug wat je in het filmpje zag in de race. Je tegenstander heeft een goede en snelle auto, maar dat is het, ik mis de rivaliteit, het gevoel en het verhaal en dat is een misser.

Gelukkig is de gameplay op veel gebieden goed

Gravel heb ik echter wel met veel plezier gespeeld, Gravel is een game die je soms gewoon oppakt en dat je dan even lekker gaat scheuren door exotische landschappen terwijl je zelf even je hoofd helemaal leegmaakt. Het door de bochten driften en dan je tegenstander inhalen is een heerlijk gevoel. Gravel is een echte arcade racer, maar het schadesysteem kan dan weer op simulatie gezet worden, en die mix is soms gewoon heel raar. Realistische schade en dat je dat ook merkt in de grip in de auto, maar toch voelt het als een arcade racer, iets wat niet samengaat. Gelukkig kan je dit uit zetten en dan is Gravel een heerlijke arcade racer die afwisselend is en dit komt vooral door de verschillende soorten game modi.

Toch voelt nog een ding apart aan, namelijk dat er amper verschil is qua auto’s. Of ik nou in een truck reed of in een rally auto, er was amper verschil in grip. Elke auto voelde zo licht als een veertje en dat hoort ook niet. Een truck moet veel zwaarder zijn dan een rally auto en moet minder makkelijk door de bochten vliegen. Ik hoop dat Milestone dit nog kan verbeteren, want de ervaring kan dan zoveel beter worden.

Online is de game niet speciaal, tuurlijk is het leuk om met mensen te racen en te kijken wie de beste is, maar het collision systeem is af en toe nog raar. Een grote botsing kan soms helemaal niks uitmaken en je kan gewoon door racen, terwijl een kleine botsing je soms 6x over de kop laat vliegen. Online kan dit soms nog frustrerend uitpakken.

Niet de mooiste game

Ik heb Gravel mogen reviewen op mijn Xbox One X en tuurlijk snap ik dat niet elke game 4K kan draaien en dat alles geoptimaliseerd is, maar Gravel ziet er gewoon niet uit als een current gen game. Leg ik de game naast F1 2017 of DIRT 4 dan is het verschil ontzettend groot tussen die games. Bij Gravel heb je vaak te maken met pop in nog, waardoor je opeens ontzettend hard rijdt en dat er dan nog planten voor je neus verschijnen. Met de kracht van de Xbox One X en PS4 Pro zijn dit soort dingen onnodig, zelfs voor de normale consoles is dit onnodig. Gravel ziet er grafisch al niet geweldig uit, maar dat de game dan ook nog moeite heeft met alles op tijd te laten verschijnen op het beeld is wel een doodzonde.

Gravel is absoluut niet de beste Arcade Racer aller tijden en misschien is het niet eens een goede arcade racer met alle punten benoemd. Toch is de fun factor van deze game ontzettend groot. Ik hou ervan om gewoon weg door de wilde weg heen te racen, auto’s om ver te beuken en te genieten van de exotische en besneeuwde omgevingen, ondanks dat het er niet geweldig uit ziet. Gravel heeft niet een hele interessante online mode en de career mode valt ook tegen. Deze game moet je daarom ook gewoon halen voor de fun en om lekker ouderwets te genieten van een arcade racer. Ik zou wel wachten op een prijsverlaging, want de volle prijs zou ik er niet voor betalen, maar voor 30 euro, zou ik de game zeker niet laten liggen. Want op zondag met een kater ga je zeker plezier hebben van deze game.