Home Gaming Review: FIFA 19

Review: FIFA 19

Elk jaar is een nieuwe FIFA en dit jaar had ik voor mezelf besloten om een lange tijd met de game te spelen zodat ik alle in’s en outs wist van FIFA 19. Vorig jaar had ik de eerste twee weken van FIFA 18 namelijk het idee dat het de beste FIFA ooit was. Echter na een maand kwam ik erachter dat er nog ontzettend veel fouten en irritaties aan de game zaten. Ik was dit jaar van plan om niet diezelfde fout te maken. Daarom heb ik mijzelf een maand lang opgesloten in mijn kamer, FIFA Points voor jullie gepompt om te kijken wat er nou uit die packs komt, weekend league gespeeld, career mode kapot gespeeld en The Journey gespeeld. Is FIFA 19 nu de koning van alle voetbalgames of niet?

Gameplay vernieuwingen

FIFA 19 heeft dit jaar wat nieuwe gameplay toevoegingen die er ervoor moeten zorgen dat de game weer vernieuwend aanvoelt, zo is er een active touch system waardoor je meer strakkere controle krijgt over je spelers en dit voel je terug in de gameplay. Op het moment dat je een bal gespeeld krijgt, kan je veel makkelijker en gecontroleerde omgaan met die bal, zodat je een mooiere, maar ook een tactische manier hebt om de bal te spelen en aan te nemen.

EA heeft tevens ook een nieuwe manier van tactieken toegevoegd, genaamd Dynamic Tactics. Dit is een kleine toevoeging die ik niet al te veel hebt gebruikt. Zo kan je namelijk per tacktiek (Ultra Verdedigend, Verdedigend, Gebalanceerd, Aanvallend, Ultra Aanvallend) aangeven welke opstelling je wilt, hoe je team wilt spelen (druk zetten na fout tegenstander, snelle opbouw, lange bal) en hoe je spelers moeten reageren, dus of ze moeten opkomen bij een aanval of niet. Het maakt het maken van tactieken iets makkelijker, maar veel toegevoegde waarde heeft het in mijn ogen nog niet gehad.

Als laatste zit er nog getimed afmaken in, dit is een feature die scoren makkelijker moeten maken maar waar je wel meer skill voor moet hebben. Het is ene kleine feature die ik soms gebruik als ik 1 op 1 met een keeper ben, maar het maakt maar een marginaal verschil met wat je in FIFA 18 kon doen.

The Champions!

De grootste nieuwe verandering is de enige echte toevoeging van The Champions League en de Europa League. Deze twee toernooien waren eerst al jaren exclusief aan PES, maar dit jaar heeft EA de rechten kunnen verwerven voor het kampioenenbal en zijn kleine broertje. De toevoeging van de Champions League vindt je terug in eigenlijk alle game modi van FIFA. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van The Journey (je wilt met Alex Hunter die cup pakken natuurlijk), in Ultimate Team heb je speciale Champions League kaarten en in Career Mode heb je de volledige Champions League presentatie. Het is een toevoeging die FIFA meer compleet laat voelen en waardoor Career Mode deels weer leuk wordt om te spelen.

Weinig tot geen verandering in Career Mode

Een jaar geleden gaf ik toe aan Ultimate Team ten koste van Career Mode. Ik ben een voetbal fan en tot dat moment haalde ik FIFA elk jaar om Career Mode te spelen, maar elk jaar bleef Career Mode hetzelfde en waren er alleen hele kleine veranderingen die de game anders maakte. De onderhandelingen door middel van cutscenes was een leuke toevoeging vorig jaar, maar een jaar later begint dat ook zijn charme te verliezen. Daarnaast kan je in deze game nog steeds spelers van Ajax contracteren terwijl je manager bent van Feyenoord. Iets wat in het oude systeem gewoon niet kon. Dit jaar is de enige toevoeging de Champions League en de Europa League met alle presentaties erbij. En dit is absoluut een geweldige extra, maar na een paar seizoenen heb je dat ook wel gezien. Ik wil nog steeds meer van Career Mode. Ik wil met een jeugdteam kunnen spelen, ik wil meer invloed hebben in het bestuur, het zou allemaal zoveel beter kunnen, maar het lijkt alsof EA denkt, aan Career mode kunnen we geen geld verdienen, dus dan maar zo.

Ultimate Team

Ultimate Team is dit jaar op bepaalde punten veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Weg zijn de online divisies en die hebben plaatsgemaakt voor Division Rivals waarin je geplaatst wordt in een divisie die het beste past bij jouw skill level. Elke week kan je meedoen met Division Rival om bepaalde rewards te winnen (net zoals in Weekend League), waardoor je toch net iets makkelijker packs en coins kan krijgen. Het is een fijne verandering en tevens ook een verademing. Je blijft namelijk spelen totdat je in een rank zit waar je tevreden mee bent en waar je genoeg packs/coins krijgt. Ook kom je tegen spelers van je eigen skill niveau, waardoor je toch beter wordt in het spelletje. Weekend League is ook veranderd, ten eerste kwalificeer je je nu via Divison Rivals, je moet per week 2000 punten halen om je te kwalificeren en als je Silver 3 of hoger haalt in Weekend League, dan kwalificeer jij je meteen opnieuw voor Weekend League. Daarnaast zijn er nu nog maar 30 wedstrijden te spelen in de weekend league in plaats van 40. Iets wat een verademing is en waardoor ik niet elke keer een heel weekend voor mijn Xbox gekluisterd zit.

Voor de rest is Ultimate Team niet veranderd, het is nog steeds een mode waarin ik het idee heb dat je geld moet uitgeven om beter te worden en dat je simpelweg geluk moet hebben. Ik heb de mazzel dat ik nu een redelijk goed team heb. Maar er zijn genoeg mensen die duizenden euro’s erin pompen om uiteindelijk een Messi of een Ronaldo te packen. Dit is de mode waarin EA het meeste geld mee verdient en daardoor voelen de andere game modi soms wat leeg aan (lees hier Career Mode), alsof er weinig liefde meer in wordt gestoken vanwege het verdienmodel van Ultimate Team.

The Journey

The Journey daarentegen heeft wel veel liefde gekregen van EA. De voorgaande jaren was The Journey een game mode die voelde als een niet zo sterk uitgevoerde manier om een verhalende modus neer te zetten in FIFA. Dit jaar echter is het een meeslepend verhaal dat je meeneemt door het slotstuk van Alex Hunter met oude bekenden zoals Kim Hunter en Danny Williams. Het is ene goed verhaal, met nog betere personages en voor het eerst in die drie jaar van Alex Hunter voelde ik mij betrokken bij het verhaal en ook meegezogen in het verhaal. The Journey is absoluut een mode die je door moet spelen.

Frustraties

En dan natuurlijk, de frustraties. Elke FIFA kent ze, frustraties waardoor je controllers stuk gooit, waardoor je niet meer verder wilt spelen enzovoort. Dit jaar is er namelijk een belangrijke glitch terug die nog sterker is dan ooit, de aftrap glitch namelijk. Dit jaar is het ontzettend makkelijk om te scoren vanuit de aftrap en het is ontzettend frustrerend om je tegenstander in Weekend League te zien winnen, omdat die geweldig gebruik maakt van de aftrap glitch. Dit soort irritaties, plus het soms krijgen van rode kaarten van schouder duwen online, zijn kleine dingetjes die soms ervoor zorgen dat je het liefst FIFA een jaar lang niet meer gaat spelen.

FIFA 19 is inderdaad de koning van voetbalgames als het gaat om presentatie en om mogelijkheden in de game. EA aat namelijk zien dat zij als de beste een game kunnen neerzetten die in de top staat omtrent presentatiemogelijkheden. Toch zorgt deze FIFA ervoor dat ik een nare smaak in mijn mond blijft houden, de game voelt anders, maar aan de andere kant ook ontzettend vertrouwd. Het voelt alsof ik FIFA 18 aan het spelen ben maar met kleine veranderingen en niet met de grote veranderingen van voorgaande jaren. De active touch system is fijn en werkt goed, maar dit is iets waar EA al jaren mee bezig is om dit goed te implementeren in hun games. Het feit dat dan ook profclubs en Career Mode bijna niet aangeraakt zijn, maakt het toch dat het lijkt alsof EA tegen iedereen zegt, kom Ultimate Team spelen, een mode waarin wij wel veel veranderen! Toch blijft FIFA 19 de ideale partygame en ook Ultimate Team blijft verslavend. FIFA 19 is een prima game, maar ik hoop zo dat komende jaren EA wel dingen gaat veranderen, want anders zullen mensen toch misschien snel overstappen naar PES.