Home Gaming Review: Citizens of Earth

Review: Citizens of Earth

Toen ik voor het eerst de reviewcode in handen kreeg, kreeg ik de slogan, Recruit Them All, voorgeschoteld. Sommige van ons zullen meteen de al oude slogan in hun hoofd horen van de koningen onder …. Them All games, Pokemon! Maar Citizens of Earth is een ander soort game, een game die teruggrijpt naar de goeie ouwe tijd van de SNES.

Story:
Jij wordt op een ochtend wakker. Dames en Heren, jij bent de vice-president van de wereld! Dus de last van de wereld ligt op jou schouders. Maak je niet te druk, want het is eerst tijd voor een kopje koffie bij Moonbucks!
Tuurlijk zijn er mensen die jou geweldige overwinningen willen verstoren en het huis van je moeder (Ja, je woont nog gewoon gezellig thuis!) is omringd door demonstranten. Gelukkig kunnen je moeder en je broertje dit gevecht wel aan, want oh jee, de vice-president van de wereld gaat echt het gevecht zelf niet aan! Daarnaast kom je nog veel meer mensen tegen, bijvoorbeeld een bakker en Conspiracy Guy. Allemaal te recruiten door sidequests.
Veel over het verhaal ga ik niet verklappen, dat mogen jullie zelf uitvogelen! Het verhaal zit gewoon goed in elkaar met een flinke dosis humor, maar het mist wel op sommige vlakken finesse. Het had allemaal wat beter in elkaar mogen steken. Zeker de sidequests, die vaak alleen maar zijn, haal zoveel van dit voor me en breng dit naar me terug. De diepgang mist soms.

Gameplay:
De gameplay is Turn Based, zoals vele RPG’s. Toch gaat het vechtsysteem een stuk dieper dan een game zoals Pokemon. Zo zijn er twee soorten aanvallen. Aanvallen die je energiebalk herstellen en aanvallen die schade toedienen. In die laatste categorie is weer onderscheid te maken in verschillende soorten type aanvallen, maar ook de kracht van de aanvallen. De ene aanval is natuurlijk meer “Super Effective” op een vijand dan een andere. Zoals een vuur aanval effectief op een Grasspriet en niet op een steen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat sommige aanvallen meer energiepunten kosten dan de andere. Dus je moet wel goed nadenken waarna je die sterke aanval inzet!

De gameplay is in het begin erg leuk, anders dan anders. Voor mijn gevoel ging het uiteindelijk snel vervelen. Je weet op een gegeven moment wel welke aanvallen je moet gebruiken en ik ging dan ook snel door de gevechten heen. Voor mijn gevoel was de gameplay erg repetitief en niet echt uitdagend. Daarnaast zijn de vijanden in het begin leuk, maar daarna beginnen het er echt heel erg veel te worden en zijn het vaak ook dezelfde vijanden in 1 gebied. Waardoor er weinig afwisseling is en je soms naar je scherm zit te kijken van, nog een?!

De werelden zien er daarentegen wel ontzettend mooi uit. Er zijn zoveel Sidequests om te doen. Door middel van deze sidequests kan je weer nieuwe mensen recruiten voor je team. Deze sidequests worden gemerkt op de map. Daar zit dan wel weer een probleembje. Het is onoverzichtelijk. De map is klein en er wordt niet echt duidelijk op aangegeven waar je nou heen moet voor de mainquest of de sidequest. Daarnaast was er op een gegeven moment een sidequest waar ik moest zoeken naar een ingang in een woestijn. Ik heb 1 uur lang gezocht, voordat ik eindelijk de ingang vond. Dat is iet wat frustrerend.

Audio:
Wauw. Gewoon wauw. De muziek in deze game is zo lekker relaxed en de muziekjes passen ook bij de omgevingen waar je loopt. Ik heb vaak genoeg in de game mijn headset opgehad en gewoon genoten van van de soundtrack. De stemmen van de de hoofdpersonages zijn ook geweldig ingesproken en je zal dan ook vaak moeten lachen als zij hun mond opentrekken. Het enige nadeel is, als je een team hebt samengesteld, hoor je alleen de Vice-President zijn zinnen praten. De rest van je team mompelt en zie je alleen een stukje tekst staan. Het zijn geen honderden karakters, dus misschien zouden ze ooit voor een deel 2 alle stemmen kunnen laten inspreken.

Graphics:
Als je van deze game verwacht dat het Killzone achtige graphics heeft. Dan stel ik je nu helaas al teleur. Het zijn geen Next Gen graphics. De game ziet er gewoon harstikke mooi uit voor een game die maar voor 11 euro te verkrijgen is in de store. De gebieden zien er mooi uitgewerkt uit en de kleuren komen gewoon hartstikke mooi uit de ver op de Playstation 4. Het is dus niet een game waar je, je vingers bij gaat aflikken van de graphics, maar het is goed genoeg voor zo een soort game.

Conclusie:
Ik zeg eerlijk, ik heb genoten van deze game. Maar het bleef toch steeds in mijn hoofd spoken. Als iemand zegt Gotta Catch Recruit them all, dan leg je de link met Pokemon. Dat bleef dan ook steeds door mijn hoofd spoken. Toch heb ik me van die gedachte af kunnen zetten en me kunnen concentreren op een mooie game. De game mist op een paar punten wat finesse. De game heeft geen overzichtelijke map, de gameplay is repetitief, veel vijanden zijn hetzelfde en het verhaal en de sidequests missen wat diepgang. Daarnaast bied het wel een geweldige soundtrack, een diepgaand combat system, een geweldige dosis humor en een game waar je veel uurtjes in kwijt kan.

Is het je 11 euro waard? Ik kan daarop volmondig ja zeggen.