Home Movies Recensie: Steve Jobs

Recensie: Steve Jobs

In 2013 kwam de film Jobs uit met Ashton Kutcher die Steve Jobs vertolkte, deze vertolking van Steve Jobs was qua uiterlijk geweldig, maar qua film was het zwak en niet heel erg sterk. Nu is vorig jaar Steve Jobs uitgekomen met Michael Fassbender als Steve Jobs en wij mochten de DVD versie van deze film bekijken.

Steve Jobs heeft een duidelijke manier van verhaal vertelling, de film is namelijk een biografie van 3 scenes uit het leven van Steve Jobs. Het gaat om drie product lanceringen en vooral om de laatste minuten voordat hij het podium opgaat. In deze minuten gaat hij confronterende discussies aan met degene die hij belangrijk vindt in zijn leven.

Boyle (Regisseur) en Sorkin (schrijver) zorgen voor een goede basis voor de film. Zo heeft Boyle verschillende camera’s gebruikt voor de juiste feeling bij elk tijdperk. Zo is het beeld veel korreliger in de seventies, dankzij de 16mm-film die Boyle gebruikt. Sorkin laat ook zijn talent zien in de film. Dankzij Sorkin kan Fassbender laten zien hoe Steve Jobs was. Sorkin heeft een geweldig script geschreven waarin de arrogantie, maar ook de showman Jobs tevoorschijn komt. Hierdoor wordt de film ook niet saai, want het script is snel en de discussies zijn scherp. Hierdoor moet je als kijker de aandacht erbij houden om niks te missen en dat is misschien een klein nadeel. Je kan niet even rustig ademen tijdens Steve Jobs, want je wilt niks missen.

Fassbender is misschien niet de perfecte vertoning van Steve Jobs qua uiterlijk, maar hij speelt Steve Jobs wel ontzettend goed. Tuurlijk speelt Fassbender niet Steve Jobs, als Steve Jobs. Steve Jobs blijft namelijk een geromantiseerde Hollywood film en is geen historisch verantwoorde vertoning van het leven van Steve Jobs. Toch laat Fassbender zien hoe serieus Steve Jobs was, met het verborgen vleugje empathie hier en daar.

De side cast, die bestaat uit Seth Rogen en Kate Winslet spelen heerlijk in op Fassbender. Je ziet een emotioneel web ontstaan tussen deze personages en dat is fijn om te zien, daarnaast zijn de scenes niet heel erg lang, waardoor de relaties niet genoeg uitgediept worden, zonder dat het saai wordt. Kate Winslet is zelfs nog een stapje beter dan Rogen, want Winslet en Fassbender spelen perfect op elkaar in en het lijkt echt alsof Winslet als enige Fassbender als Steve Jobs kan raken en tot hem door kon dringen.

Steve Jobs is niet de film die je moet kijken als je precies en zo perfect mogelijk wilt weten hoe het leven van Steve Jobs eruitzag. Je moet deze film kijken als je wilt weten hoe Steve Jobs als persoon was en je wilt genieten van de genialiteit van Steve Jobs. Fassbender is een geweldige Steve Jobs en heeft terecht een nominatie in de wacht gesleept voor een Oscar voor deze rol. De discussies in de film zijn erg snel, waardoor je soms nog wel is wat kan missen en dat is het enige minpunt eigenlijk van Steve Jobs.

Extra’s:

In de extra’s zit het volgende: Inside Jobs: The Making Of Steve Jobs, Commentaar van regisseur Danny Boyle, Commentaar van schrijver Aaron Sorkin en editor Elliot Graham.

Deze extra’s laten vooral zien hoe de film is gemaakt, maar ook met de achterliggende gedachte. Zo zie je ook de bewondering van Boyle over Fassbender en zijn rol als Steve Jobs. Daarnaast laat Sorkin ook zien hoe hij tot het script is gekomen en dat is zeker interssant om te zien. De extra’s voegen echt wat toe aan de film, als is het alleen maar om te laten zien hoe zo film over zo grote man tot stand is gekomen.