Home Gaming Ratchet and Clank Review

Ratchet and Clank Review

Ratchet and Clank is weer terug van weggeweest! Nadat het duo voor het laatst is gezien op de Playstation 3, mochten wij vorige week Ratchet and Clank weer terug verwelkomen op de Playstation. Ratchet and Clank op de Playstation 4 is geen remake of remaster, maar een nieuwe belevenis van het eerste deel uit de serie, maar wel met de upgrades van alle vorige games (volgen jullie het nog?). Lees hieronder of deze herbeleving van Ratchet and Clank mijn platform hart sneller laat bonzen!

Game gebaseerd op de film, die weer gebaseerd is op de eerste game

Ratchet and Clank is dus een herbeleving. Een herbeleving van het allereerste deel uit de serie. De film is daarin de hoofdlijn. De film vertelt het eerste deel uit de Ratchet and Clank serie en de game is gebaseerd op de film. Dit betekent niet dat de game precies hetzelfde is als het eerste deel, want de game ziet er op de Playstation 4 prachtig uit. De graphics zien er prachtig uit en lijken op een Pixar film. Daarnaast zijn er veel meer wapens beschikbaar dan het allereerste deel, want al het goede van de vorige games, zit in deze editie. Dus je kan je wapens ook upgraden. Dit zorgt voor een diepere gameplay, want je wil natuurlijk dat de wapens waarmee je het vaakst speelt op en top zijn qua ammo en damage.

Ratchet and Clank op de Playstation 4 is eigenlijk de ultieme Ratchet and Clank en behoudt toch dat nostalgische gevoel van de tijden op de Playstation 2 en Playstation 3. Het verhaal is bekend bij de oudgedienden, maar dit is veel uitgebreider, waardoor je verschillende invallen ziet tussen Ratchet and Clank. Daarnaast wordt het verhaal perfect ingeleid door Captain Qwark en zijn er genoeg knipogen die de “Fourth Wall” doorbreken, wat voor momenten zorgt waarbij jij jezelf betrapt op een glimlach op je gezicht. Daarnaast leidt Captain Qwark ook het gehele verhaal, waardoor alles vanuit zijn kijk wordt bekeken en dat geeft zoveel humor en dat maakt deze game dan ook zo ijzersterk, mooie graphics, humor, maar ook de gameplay!

Captain Qwark

Old Skool Platformen, daar worden wij blij van!

Graphics zien er prachtig uit, check! Old Skool Ratchet and Clank humor, Check! Maar is de gameplay ook heerlijk? Een woord, ja! Ratchet and Clank zorgt voor een leuke platform beleving, die uitdagend is, maar ook leuk en diepgaand is. De AI is absoluut niet dom en kan je eerder ontzettend slim noemen. Vijanden zullen proberen je aanvallen te ontwijken (zeker de eindbazen) en zullen ook proberen je echt aan te vallen. Hierdoor is het niet schieten en hop naar de volgende vijand, maar ben je echt even bezig om door alle planeten heen te komen. Daarnaast zorgen de puzzels voor de echte platform ervaring, hoe zorg je er namelijk voor om bepaalde deuren op te laten gaan of bruggen te bouwen? Hier moet je goed over nadenken en doordat de gameplay soms switched tussen Ratchet en Clank krijg je afwisselende puzzels.

De game is daarentegen wel pittiger dan de huidige games, vond ik dat erg? Nee, niet echt. Toch kan het echt pittig zijn voor de casual gamer die niet al te veel ervaring heeft met platformers. In het begin ben ik echt een paar keer flink doodgegaan, omdat ik te weinig health had en mijn wapens te weinig ammo hadden. Dat is dan ook een klein minpuntje aan de game, maar gelukkig kan je altijd de moeilijkheidsgraad omhoog en omlaag zetten.

Ratchet and Clank

De wapens daarentegen zijn geen overkill, maar het zijn er best veel, af en toe kocht ik wapens, maar heb ik ze eigenlijk nooit echt gebruikt of geupgrade. Ik heb dan af en toe ook het gevoel dat sommige wapens niet ontzettend veel toevoegen aan de game. Zo is het wapen waarmee je vijanden laat dansen even handig om je vijanden te laten stoppen met vechten, maar in mijn geval greep ik eerder naar mijn fully upgraded gun, waarmee ik springend door het leven ging.

Elke planeet heeft dan ook zijn eigen gameplay elementen. Zo hebben twee planeten hoverboard races, terwijl je op een andere planeet met een jetpack hersenen moet verzamelen voor een Blarg Scientist. Elke planeet heeft zijn eigen level design en uitdagingen, waardoor elke nieuwe planeet een leuke en vernieuwende ervaring is. Ratchet and Clank zorgt voor veel variatie, zowel in planeten, als wapens en als in puzzels. Je zal moeten slingeren, zwemmen en racen om verder te kunnen komen in de game. Hierdoor verveelt Ratchet and Clank nooit en blijft het altijd een uitdaging als je strand op een nieuwe planeet met nieuwe mission objectives.

Pixar quality all the way!

Zoals ik al eerder zei ziet Ratchet and Clank er prachtig uit, als een Pixar film ga je door de levels heen en kijk jij je ogen uit. De level designs van de bekende planeten zijn nagenoeg hetzelfde gebleven in vergelijking met de eerste Ratchet and Clank, maar je ziet nu wat het grote verschil is tussen de kracht van een Playstation 2 en Playstation 4. Op het moment dat je over de planeten loopt zie je de pracht en praal, de prachtig uitgewerkte omgevingen en vijanden en waan jij jezelf in een game die grafisch van top kwaliteit is en dat ook voor die lage advies prijs van 35 euro!

De game loopt daarnaast ook soepel. De game draait in Full HD (1080P) en 30 frames per seconde. Ik heb zelf geen rare framerate drops meegemaakt of rare bugs of glitches en dat siert deze game echt. Het is nagenoeg in de perfectie gebouwd en het voelt echt dat Insomniac deze Ratchet and Clank met zoveel hart en ziel heeft gemaakt voor de fans van de series. Het is echt een eerbetoon aan alle Ratchet and Clank games over de afgelopen jaren en deze is misschien wel de beste ooit.

Check de onderstaande afbeeldingen voor het verschil tussen de Playstation 2 en Playstation 4 versie!

Ratchet and Clank

Geweldig voor Oud Gedienden, ook goed genoeg voor nieuwkomers?

Als oude Ratchet and Clank en Crash Bandicoot fan, heb ik een zwakke plek voor platformers, maar hoe zullen kinderen en ook andere gamers Ratchet and Clank vinden die eigenlijk helemaal niet bekend zijn met Ratchet and Clank? Eigenlijk is het voor nieuwkomers de perfecte tijd om in te stappen in de Ratchet and Clank series, het begint namelijk weer op 0, dus je hebt eigenlijk weinig background informatie gemist. Daarnaast is het een geweldige game met zo 15-16 uur aan gameplay, dus je kan er genoeg tijd in steken voor de magere 35 euro, want je krijgt er een game voor terug die eigenlijk 70 euro waard is.

Er is wel een klein dingetje wat een nadeel is voor nieuwkomers. Het verhaal en de vriendschap tussen Ratchet and Clank is wat zwak. Er wordt weinig uitgelegd over de relatie tussen de twee. Op een bepaald moment in het verhaal komen zij bij elkaar en dan horen wij in de game weinig over hun relatie. Dit is zonde, want hierdoor, zeker voor nieuwkomers, is het niet helemaal duidelijk wat de vriendschap tussen hen is.

Heerlijk geluid

Ik vind het zelf altijd belangrijk om even aan te stippen hoe de game klinkt, want sound is belangrijk in een game en geeft de sfeer ook aan. Ratchet and Clank heeft een fijne en spannende sound in de levels en dat gaat ook niet vervelen. Je hoort af en toe geluiden tussendoor en de wapens klinken niet dof, maar klinken als heerlijke supermachines. Je zal ervan genieten als je een discobal op je vijanden schiet en zij gaan dansen op muziek en daarom is ook voor de oren Ratchet and Clank een fijne ervaring.

Ratchet and Clank is de ultieme fanservice van Insomniac aan de oud gediende en de perfecte introductie voor nieuwkomers. De game is grafisch ontzettend hoog en een lust voor het oog, terwijl de gameplay diepgaand, leuk en uitdagend is. Een nadeel is dat het soms echt iets te moeilijk is in het begin, maar als je vaak genoeg probeert kom je er echt door heen. De game klinkt fantastisch en zal je meenemen in het avontuur van Ratchet and Clank. Het verhaal is leuk, maar mist wat diepgang, zeker voor de nieuwkomers, de gameplay maakt echt veel goed, maar ik denk dat Insomniac hier nog wat meters op had kunnen maken, daarnaast waren sommige wapens in mijn ogen echt niet nodig, maar het is niet storend, want je hoeft, als je dat zelf niet wilt, alle wapens te gebruiken.

Ratchet and Clank is vooral leuk, mooi en uitdagend en dat maakt deze old school platformer ook echt old school. Behalve de graphics dan, die zijn net zo mooi als een Pixar film en een lust voor je ogen.