Home Gaming Picross 3D Round 2 Review

Picross 3D Round 2 Review

Mocht je nog niet volledig zijn opgenomen in de nieuwe Pokémon of Super Mario Maker neem dan de tijd om opgenomen te worden in Picross 3D Round 2.

Mocht je in 2010 de eerste versie van 3D Picross hebben gespeeld, weet gelijk waarom het zo verslavend is. Het idee van 3D puzzels klinkt niet gelijk spannend, maar wanneer je het eenmaal door hebt wil je blijven puzzelen. In Picross 3D speel je niet zomaar een puzzel, je speelt gelijk hele sets. Wij hebben dit spel op 2 december van Nintendo gekregen en ik heb nu al meer dan 100 puzzels gespeeld.

Beeldhouden op een handheld
Die gedrevenheid is te danken aan de geweldige gameplay waarin je als een soort beeldhouwer uit een rechthoekig blok een vorm moet tikken. Je doet dit aan de hand van de nummers die op de verschillende zijdes van het blok staan. Staat er bijvoorbeeld een vier op een rijtje blokken dan weet je dat er vier blokken moeten overblijven om de verborgen vorm te onthullen. Welke blokken dat precies zijn, moet je afleiden aan de hand van de nummers die op de andere plekken van de vorm staan. Volbreng je die taak met succes dan verschijnt er ineens een herkenbare vorm zoals een letter, een object of een uitbeelding van een activiteit.

Het klinkt nu nog vaag, maar na een goede (misschien wat trage) uitleg weet je precies wat je moet doen. Dan is het volstrekt logisch.
Het lijkt misschien niet altijd zo, maar Picross 3D steekt perfect logisch in elkaar. Je hoeft nooit te gokken welke blokken je weg moet tikken en welke je in moet kleuren. Door goed te kijken, te visualiseren en geduldig te werk te gaan, kom je er altijd wel. Die vertrouwde fundering van Picross 3D is er dus nog steeds, maar Round 2 voegt behoorlijk wat nieuwe mogelijkheden aan de game waardoor het fijner speelt en tegelijkertijd de moeilijkheidsgraad behoorlijk omhoog wordt geschroefd. Zo zijn er bijvoorbeeld sets waarin je geen fouten mag maken. Maak je een fout is het game over en kan je de hele puzzel opnieuw beginnen.

Drie dimensies, twee kleuren
Het inkleuren van blokken speelt bijvoorbeeld ineens een veel belangrijkere rol. De kunstwerken moeten nu met behulp van het touch-scherm met blauw en oranje worden ingevuld. Logica en inzicht worden bij de moeilijkere puzzels echt op de proef gesteld.

Voor elk level wat je hebt voltooid krijg je een medaille. Deze hangt af van het aantal fouten die je maakt en de tijd die je er over doet. Wat ook fijn is dat je zelf per level kan instellen welke moeilijkheidsgraad je wilt. En dit is ook super makkelijk in te stellen. Het fijnste vind ik persoonlijk is dat dit spel rekening houd met linkshandigen. De knoppen om je blokken mee in te kleuren of te verwijderen werken ook gewoon met de X,Y,B,A knoppen.

Gokken brengt geen geluk
Hoewel je ook gewoon kan gokken welk blokje welke kleur moet krijgen, wordt gokken hier wel afgeraden. Bij de grotere puzzels kom je dan al snel op 13 fouten. Hierdoor krijg je niet de beste medaille waardoor je niet nieuwe levels kan vrijspelen. als je er niet uit komt kan je altijd de hintfunctie gebruiken. Deze wijst je naar een laag blokken waar je dan wat mee moet. Hierdoor is er genoeg redenen om niet te gaan gokken.
Al die opties tijdens het puzzelen, maken Picross 3D Round 2 een geweldige ervaring. Persoonlijk vind ik de meeste puzzels te makkelijk, maar het blijft een geweldig spel om te spelen als je even tot rust wilt komen. Na meer dan 100 puzzels te hebben gemaakt heb ik ook nog steeds het idee niet alles te hebben vrijgespeeld.

Het grootste kritiekpunt op Round 2 is daarom dat er ooit een einde aan de 373 puzzels komt. Helaas is er voor deze versie geen mogelijkheid om online extra puzzels te downloaden.
Een klein goedmakertje is het gebruik van amiibo. Helaas worden niet alle amiibo’s ondersteund. Zo doet de Link amiibo het wel, maar de Zelda amiibo niet. Wanneer je een amiibo hebt ingescand levert deze een mooie puzzel op.
Gebruik vooral de amiibo’s van je vrienden. Eenmaal gescand blijven ze in je bibliotheek staan.

Picross 3D Round 2 is een game die voor elke puzzel liefhebber is. Voor weinig geld uren lang vermaak op een leuke wijze.

Picross 3D Round 2 is verkrijgbaar op de 3DS, 2DS en New 3DS.