Home Gaming Need for Speed: Payback Review

Need for Speed: Payback Review

Need for Speed, wie is er niet mee opgegroeid. De game zorgde vroeger voor veel plezier en vertier bij de gamers thuis. Nadat EA Black Box de deuren sloot werd de franchise ondergebracht bij Ghost Games. Aan hun de taak om NFS terug te brengen waar het hoorde, het deed dit in 2013 met NFS Rivals, twee jaar later kwam er weer een titel uit. Enkel was deze nou niet van dien aard dat we hem echt in het rijtje NFS willen scharen, twee jaar later staan we nu en Need for Speed Payback ligt in de schappen. Brengt deze game de franchise waar het hoort, helaas, Payback wordt gedragen door een slap verhaal, een niet gebalanceerde economie en een open wereld waar niet alles uitgehaald wordt.

Payback vindt plaats in Fortune Valley, een open wereld die zijn inspiratie haalt uit Las Vegas en omstreken. Je neemt de controle over drie karakters, Tyler Morgan, Sean McAlister en Jessica Miller. Het trio doet een beetje denken aan Fast en the Furious, waar ze klussen aannemen in ruil voor geld. Hun laatste klus, het stelen van een supercar liep helaas verkeerd af. Tyler moet bekennen aan de man die ze proberen op te lichten wat het plan was. Etc, Etc, uiteindelijk komt het team weer bij elkaar en nemen ze het op tegen The House, een criminele organisatie.

Het verhaal in Payback komt eigenlijk niet echt lekker los, het verhaal draaiende om wraak voel je totaal niet. Er is geen binding met karakters en de dialogen raken kant nog wal. Als je dan een Race game met een verhaal wil neerzetten, zet dan ook echt iets neer. Dit voelt wat halfbakken. Het meest irritante zijn nog wel de quotes die er in een race geroepen worden, als we moeten eerste blijven, of we zijn er bijna. Kom op zeg, het is gewoon een beetje simpel uitgedacht naar mijn mening. Het verhaal is niet vermakelijk en voor mij had je dit gewoon compleet kunnen schrappen.

Met je crew cruise je door de open wereld van Fortune  Valley, voor een NFS game is dit de grootste die ze tot nu toe hebben neergezet, dit komt merendeels door het off-road gedeelte dat erbij is gekomen. De map wordt overspoelt met icoontjes, van verhaal evenementen tot side quests. Je kunt de garage induiken om wat upgradaes uit tevoeren, een tankstation doet dienst als repair shop en fast travel punt, en de car dealerships waar je allerlei wagens kunt kopen. Elk van deze doet ook dienst als fast travel punt, kost ook tevens geld om naar toe te reizen. Het enige waar je dan weer niet naar toe kunt reizen zijn de races. Na twee activiteiten kwam ik erachter dat ik me geld liever uitgaf aan fast travelen dan de eindeloze ritten door niemandsland. Het enige wat je namelijk als beetje uitdaging tegenkomt onderweg zijn speedtraps, jumps en drift gedeeltes. In de missies wordt hier helaas niks mee gedaan met deze immense ruimte. De hoofdmissies bestaan voornamelijk uit achtervolgingen, waarbij het grootste gedeelte actie zich voordoet in een cutscene. Het verdwijnen voor politie begint op een scripted gebeurtenis te lijken, het lukt altijd en vaak op dezelfde manier, gewoon zorgen dat het binnen de tijd zit en je hoeft ze niet eens echt kwijt te raken. De uitdaging is gewoon volkomen zoek.

Het is ook mogelijk de auto’s van de politie of The house van de weg te beuken, ze vliegen dan op spectaculaire wijze door de lucht. Dit ziet er gaaf uit, enkel als je iets verder kijkt zie je dat jouw auto totaal geen schade ervaart. Je kan ongestoord beuken en het kost je dus niks. Weg uitdaging.

De auto’s waarmee je de races doet zijn opgedeeld in klasses, Drag, Drift, Off-road, Race en runner. Elke race is weer gelocked voor een type wagen, het is dus niet mogelijk je dik getunede off-road subaru mee te nemen naar een drag race. Daarnaast zijn er nog special cars, deze kan je vinden in de wereld door tips op te volgen, deze bieden je de grootste ruimte aan configuratie upgrades. Gelukkig is er wel een kleine uitzondering, er zijn voertuigen die inzetbaar zijn op meerdere vlakken, hoewel sporadisch maar ze zijn er. Dit is gelukkig aanwezig anders was het echt ruk geweest. Payback kiest voor een soort kaarten systeem met betrekking tot je upgrades voor de voertuigen. Het past wel bij de setting van de game maar ik vindt het zo niet passen in deze tijd. Geef mij maar gewoon het tunen en upgraden met geld en zelf kiezen wat je verbeter, hier gaat het om Speed cards, deze zijn er voor ECU, Block, Turbo, Transmission etc, elke kaart bied een verbeteringsniveau, tevens is er een merk aangekoppeld. Heb je meerdere merken krijg je nog een extra boost. Nieuwe kaarten verkrijg je met het doen van races of je schaf ze aan in de shop. De kaarten zijn niet uitwisselbaar met andere auto’s, deze zitten dus vast aan 1 soort auto. Dit betekent dat je gewoon ontiegelijk blijft racen tot verveling aan toe om je voertuig te upgraden. Elke verhaalmissie heeft een niveau dat je auto dient te zijn voordat je hem start, door dit systeem kan het weleens wat langer duren dan je wilt.

Zelfs als je auto volledig is getuned en klaar voor de strijd is het nog niet perfect, door de gekke AI an de game kan je altijd verslagen worden, zelfs als je level ruimschoots voldoende is. Je tegenstanders hebben geen last van de regels die jouw tegen spelen, zo zullen ze onmogelijke bochten afronden met belachelijke acceleratie. Daarna zullen ze ineens gas terug nemen zodat je er weer voorbij kan knallen. Het raakt kant nog wal wat de game wilt.

Goed, het verhaal is dus ruk en kan ontiegelijk langdradig worden. Gelukkig is er nog online. De game vereist niet meer dat we always-online zijn dat scheelt al, hiervoor is er de Speedlist gekomen. Het gokken zit er nog in en spelers kunnen stemmen op volgende events, de speler die laatste werd krijgt een grotere stem voor de volgende event. Daarnaast heb je een multiplayer rang, je neem deel aan ranked en unranked, en je verdien meer cash en XP. Daarnaast krijg je als je geluk heb nog wat onderdelen. Maar het is en blijft arcade en wat doen mensen daar? Juist elkaar uitschakelen.

Payback is een game die er goed uit ziet, strakke laadtijden en eigenlijk weinig vertraging. De game beschikt over een goede dag en nacht cyclus. Het geluid in de game is daarentegen weer wat zwakjes, de radio hoor je buiten de auto als in de auto, wel geinig dat Lil kleine erin zit. Toch beetje Nederlands in de game. Verder is de game gewoon groot en biedt het je genoeg stukken asfalt of dirt om oer te knallen. Helaas zit je vast aan een waardeloos verhaal met slechte dialogen. Het racen is arcade en voelt voor mij niet heel verkeerd aan.

Helaas is Payback niet de titel geworden die in mijn ogen verwacht werd. Met alle jaren ontwikkel tijd en een hele reboot is het gewoon een slappe game geworden.