Home Gaming NBA2K16 Review: De dunk waar iedereen op hoopten

NBA2K16 Review: De dunk waar iedereen op hoopten

NBA2K16, een game waar veel verwachtingen voor waren. Spike Lee die MyCareer mode maakte, zoveel gamemodes en het belangrijkste een geweldige gameplay die nog geweldiger moest worden. Hebben 2K en Visual Concepts dit verwachtingspatroon kunnen waarmaken? Maakt het de driepunter die iedereen nodig heeft of komt 2K net tekort in de laatste secondes? Je lees het hieronder, want That’s Gaming presents: NBA2K16 Review.

Ik moet niet vaak huilen bij een game, eigenlijk, ik kan mij geen enkele game herinneren waar ik ooit een traantje bij heb gelaten. Ik kan je vertellen dat NBA2K16 mij heeft laten huilen, in een positieve manier. De MyCareer mode van NBA2K16 laat je nadenken en misschien zelfs huilen. Een meesterwerk.

Een vernieuwde MyCareer mode

MyCareer is al jaren het vlaggenschip van NBA2K. Het is een van de meest gespeelde modes en het geeft je veel vrijheid als speler. Een mode waar veel sport simulatie games op hopen. Dit jaar gooit NBA2K het over een andere boeg, Spike Lee is namelijk binnen gehaald om het verhaal te schrijven. Het verhaal wat er verteld wordt, het verhaal van Frequency Vibrations, is geweldig, maar anders dan voorgaande jaren. In de vorige NBA2K games was vaak de keuze aan jou in de MyCareer mode. Er kwam een cutscene en jij mocht beslissen wat je ging doen. Dit is in het verhaal van Spike Lee niet het geval. Spike Lee neemt je mee door een korte film, waar jij geen keuzes mag en kan maken. De vraag is dan ook, is dit vervelend? Doet dit afbraak aan het concept van MyCareer?

Nee. Het verhaal van Spike Lee is zo goed in elkaar gezet, ik heb genoten, achter mijn tv gezeten, gekeken en meegeleefd met Freq en zijn vrienden en familie. Je kan je verplaatsten in Freq en dat maakt dit verhaal zo geweldig. Het is alsof je een film in een game kijkt/speelt. Iets wat nog geen enkele game is gelukt, zelfs niet de vorige NBA2K games.

Nadat het verhaal uit is, is je MyCareer niet over. Eigenlijk start je carriere pas na het verhaal van Spike Lee. Jij krijgt als je eigen MyPlayer de vrijheid. Ga je vrienden zoeken en je connecties verbeteren of ga je sponsor deals doen om extra VC te krijgen of ga je oefenen in de Gym en zo je attributes verbeteren? De keuze is aan jou en daarom blijft de MyCareer mode van NBA2K16 verslavend. Hier zullen dan waarschijnlijk ook de meeste uren voor de gemiddelde gamer inzitten. Want ga jij na twee jaar bij de Sacramento Kings hogerop of ga jij door met de Kings om hen te helpen aan dat felbegeerde kampioenschap? De inleiding van Spike Lee is geweldig en daarna wordt de game alleen nog maar beter. Dit komt niet alleen door de vernieuwde gameplay, maar ook hoe er commentaar wordt gegeven en hoe een basketball match gepresenteerd wordt en hoe het eruitziet.

MyCareer NBA2K16

Graphics en Audio zijn van hoog niveau

NBA2K15 bracht ons geweldige graphics, geweldige geluid en een geweldige presentatie. NBA2K15 was dan ook een van die games waarvan ik dacht, hoe gaat 2K dit toppen op dit gebied? NBA2K16 laat zien dat het NBA2K15 van die troon stoot. De wedstrijden worden becommentarieert door team van 3 man, die je door de wedstrijd meeslepen. Het gevoel dat de commentators uit hun dak gaan als jij een dunk van jewelste maakt, dat gevoel is geweldig. Daarnaast geven zij ook het achtergrond verhaal van vorige wedstrijden, hoeveel punten heeft jou speler namelijk vorige wedstrijd gescoord? Kan hij dat deze wedstrijd overtreffen? De commentatoren zijn slim en dit voelt goed.

De laadtijden worden nu ook gecoverd door Ernie Johnson, Kenne Smith en Shaquille O’Neal. Dit team geeft hun kijk op de wedstrijd, maar geven ook grappige opmerkingen. Zo had in in MyCareer opeens een segment waar Shaquille O’Neal zei dat die mijn vader was, omdat ik zo goed speelde. Daar gingen Ernie en Kenne op in, waardoor het een geweldig segment werd. De laadtijden worden daardoor een stuk dragelijker.

NBA2K16 Pre Show

De graphics zijn ook weer van hoog niveau, dit zie je vooral in de lichaamsbouw van de atleten. In 2K15 zagen atleten vaak qua lichaamsbouw er nog hetzelfde uit, nu zie je echt de verschillen in lichaamsbouw en dat geeft net dat stukje extra realisme. Ook hoe atleten zweten, zich gedragen op het veld en hun emoties laten zien na een geweldig of mislukt schot ziet er weer prachtig uit. Ik word meegezogen in een NBA wedstrijd en daarom blijft het verslavend of ik nou MyCareer speel of een van de andere modes.

Stephen Curry

Jij bent de General Manager in de MyGM mode en MyLeague

MyCareer is uitgebreid, maar waar je echt verslaafd aan kan raken is MyGM. In 2K15 heb ik deze mode grijs gespeeld, maar bleef MyCareer toch mijn favoriet. MyGm komt dit jaar daarentegen met ontzettend veel vernieuwingen, waardoor deze mode ontzettend uitgebreid is.

Het trade system is uitgebreider dan ooit. Zo kan de Cavaliers een speler sturen naar de Kings, De Kings sturen dan een speler daar de Rockets en de Rockets sturen een speler naar de Cavaliers. Zo overtuig je dus de Kings om een speler te sturen naar de Rockets, door hun een goeie speler te geven, om zo uiteindelijk een speler te krijgen van de Rockets die je graag wilt. Dit geeft diepgang en je moet goed nadenken over jou strategieën daarin.

Van de eigenaar krijg je een bepaald budget om uit te geven, zo krijg je bij de Cavaliers een groot budget, maar heb je veel dure spelers. Je kan daarom niet zomaar een trade uitvoeren, want je hebt een plafond van salarissen, zo moet je nadenken over welke spelers je gaat verkopen om uiteindelijk de speler te krijgen die je wilt. Daarnaast heeft het budget ook betrekking op de prijzen van je tickets, prijzen van parkeerplekken, maar ook eet kraampjes rond het stadion. Als je genoeg VC hebt, kan je zelf eigenaar worden van het team.

Ook kan je veel dingen aanpassen, zo kan jij je eigen court maken in MyGM voor jou team, een nieuwe jersey maken en zelfs je team verhuizen naar een andere stad. Wil jij met de Cavaliers naar New York verhuizen om te concurreren met de Knicks? Dat kan, maar je moet wel de stemmen krijgen van de Board of Directors om dit voor elkaar te krijgen. Een leuke toevoeging die ik heb gebruikt om te concurreren met verschillende NBA teams in de league.

Maak je eigen Court in NBA2K16

MyLeague is het kleinere broertje van MyGm. MyLeague is terug van weggeweest en je kan eigenlijk MyGM online spelen. Dit is ontzettend leuk, omdat jij je eigen League kan maken en dat het online is. Al het goeie van MyGM zit erin en ook nog Online. Dit zorgt voor een extra diepgang in MyGM en is ontzettend leuk om met je vrienden te spelen. Het is daarnaast ontzettend competitief om van je vrienden te winnen, want je wilt echt niet verliezen in de laatste seconden dankzij een drie punter van hen..

MyTeam en 2K Pro-Am

Bijna in elke mode zit vernieuwing, maar MyTeam is dit jaar eigenlijk hetzelfde gelaten. Gauntlet Mode is wel nieuw, maar veel vernieuwing geeft het niet. MyTeam gaat steeds meer lijken op Fifa Ultimate Team, wat eigenlijk jammer is. MyTeam kan zoveel meer zijn namelijk voor mijn gevoel. Ik krijg het verslavende gevoel niet wat ik bij Fifa Ultimate Team heb. Vernieuwingen mogen zeker op zijn plek hier zijn, want het kan zoveel meer zijn.

Naast alle gamemodi die al bestonden en vernieuwd zijn is er ook een nieuwe mode, 2K Pro-Am. 2K Pro-Am begint geweldig, het is namelijk een geweldige mode waarin je met een team van allemaal andere spelers online speelt tegen een andere team. Het speelt lekker competitief en je baalt ook als je niet je rol kan waarmaken voor je team. Het enige nadeel en ook een groot nadeel, is dat de laaddtijden enorm lang zijn. Op een bepaald moment heb ik halfuur moeten wachten voordat ik eindelijk in een game zit waar 10 mensen in zaten. Dit duurt veel te lang en soms is dit echt frustrerend. Het gehele online gedeelte is soms een beetje zwak, want het duurt soms echt lang voordat je in de game zit. Voordat we beginnen aan de conclusie, gaan wij nog een laatste ding behandelen en zeker niet het minste.

2K Pro Am logo

Gameplay is vernieuwend, sterk en soms moeilijk

De gameplay is erg vernieuwend in NBA2K16, sommige controls zijn veranderd, zo is naar de basket spelen veranderd van driehoekje naar L2. Lay-ups zijn ook een stuk moeilijker, de tijd dat je met Lebron James zo naar de basket kon springen en kon dunken zijn voorbij. In de paint verlies je veel sneller de bal, zul je sneller geblocked worden en zul je veel sneller tegengehouden worden om naar de paint te gaan. De game laat je echt nadenken over je plays.

Speelde je net als mij in 2K15 op Hall of Fame niveau? Dan zal je het niveau verschil merken. Ik verloor mijn eerste potjes flink en toen merkte ik het verschil zo goed. NBA2K16 is lastiger geworden, maar wel op een goede manier lastig. Ik vind het uitdagend, leuker en vooral een geweldige ervaring.

Het enige nadeel is dat mensen die nieuw zijn in de serie, moeite gaan hebben met de leercurve. Een vriend van mij had moeite op Rookie niveau. Het missen van een tutorial is dan ook jammer, want als dit erin zat, had de game een veel breder publiek kunnen aanspreken. Daarnaast zijn de lange laadtijden ook soms frustrerend in de gewone modes. Dat duurt soms heel erg lang.

NBA2K16 is the game we wanted and what we needed.

NBA2K16 is een geweldige game die het basketball en sport genre eer aan doet. MyCareer mode is een geweldige mode waar je veel tijd in gaat steken en door de vernieuwende gameplay speelt het heerlijk weg. MyGM heeft ontzettend veel vernieuwingen gekregen, waardoor MyGM het verborgen pareltje is in NBA2K16. Aan het online gebeuren moet wel het een en ander gebeuren, het moet beter worden, stabieler en matchmaking moet sneller.

NBA2K16 is de game waar wij op hoopten en is een must buy voor sport liefhebbers.