Home Gaming NBA Live 18 Review

NBA Live 18 Review

Na een ontwikkelcyclus van twee jaar is EA terug met NBA Live 18. Je hoeft geen genie te zijn om te zien dat EA flinke concurrentie had aan NBA 2K, hoewel NBA Live met zijn nieuwe features zeker goed zijn best doen, mist de game toch de basis die het nodig heft om de rivaal van de troon te stoten.

NBA Live is net als FIFA, Madden, etc een game die je laat dromen, dromen over iets wat in de realiteit nooit zou gaan gebeuren. Het behalen van je prof carriere, godzijdank voor de spelcomputer. In NBA Live kunnen we genieten van de modus, The One, geinspireerd door diverse RPGs, The One is NBA Live’s antwoord op de campaign. Het klinkt een beetje gek, maar eigenlijk is deze modus toch een beetje een RPG, met gear, unlocks, public events, dialog opties, en zelfs skill trees, er zit best veel in deze modus.

The One is dan ook een Slam Dunk, recht in het netje. De toevoeging van de Traits welke dienen als perks voor je karakter, om op deze wijze een eigen speelstijl te ontwikkelen werkt erg goed. Naar mate je hoger in level komt ga je ook steeds meer genieten van de gameplay. Ik koos voor de Slasher klasse, deze was gespecialiseerd in een goede drive richting de basket. Zo waren alle traits die ik koos ook gericht op deze speelstijl, neem de Windbreaker, deze zorgde voor een verminderde afname in stamina terwijl je aan het sprinten was. Het paste perfect bij me karakter, zeker bij het veroveren an de bal om deze snel naar voren te krijgen. Voor het begin van elke wedstrijd krijg je de optie om je traits te bewerken zodat deze in lijn staan met die van je teammaten en je tegenstanders. Dit zorgt eroor dat je perfect aan de start van een wedstrijd begint.

The One slaagt er goed in om je neer te zetten in het leven van een groeiende ster. Zo zal je ook het gesprek van de dag worden bij ESPN, heb je indrukwekkende gesprekken met je agent en vrienden, dit zorgt voor een leuke en luchtige afwisseling. Alle dialogen lijden uit eindelijk naar de zelfde conclusie, ze geven spelers wel de optie om hun eigen progressie te maken. Skill Points zijn nodig om te levelen en nieuwe vaardigheden te krijgen. Reward Points geven spelers de optie om in-game kratten aan te schaffen met gear. De optie dat gear enkel te koop is met in-game currency is een welkome toevoeging in de wereld waarbij we vaak met echt geld moeten betalen.Hier dien je gewoon je ervaring te verdienen in plaats van deze te kopen.

Nog een leuke toevoeging in The One, Boss Battles en Raids, deze zorgen toch voor een eigen en uniek gevoel. Een Boss Battle zet je tegenover een legend als Michael Jordan, door deze succesvol te verslaan wordt je beloont met Sp, RP, gear, en Hype. Het is echt een goeie toevoeging om zo je karakter te beleven en de straten te veroveren richting NBA Draft. Helaas kreeg ik hier te maken met crashes, eenmaal het internet op bleek dat meer mensen problemen hadden met de draft.

Laten we dan even over de andere modus hebben, Franchise mode is terug en geeft je de juiste tools om je team te bouwen. Hoewel de modus erg leuk en goed aanvoelt, blijft hij daarentegen ook erg leeg. Je kan niet bij de attributen van de spelers, ruilingen zijn vrij simple, en de features vallen een beetje tegen. Dan is er Ultimate Team, in FIFA echt de flagship modus, en hier in NBA is het echt een aanvulling. Hoewel het niet echt innoveert is het gewoon een heerlijke en degelijke modus.

De game zelf ziet er goed uit en weet zichzelf erg goed te presenteren, de portretten van de spelers zien er echt geweldig uit. Als je The One ga spelen kan je gebruik maken van de Face Scan App, dit zorgt ervoor dat je je eigen gezicht in de game krijgt, dit hebben we heel vroeger eens in FIFA gezien en daar leek je dan ook niet echt op jezelf. Nu is het toch echt anders want je lijkt echt op je scan.

Het dribbelen, schieten, overspelen voelt allemaal goed aan en loopt eigenlijk soepel, maar als je dan alles bij elkaar gooi en het goed observeer dan zijn de transisities tussen deze movements toch een beetje teveel voor de game. Sommige animaties in de game zijn wat gek en voegen niet heel veel toe, behalve een klein laagje irritatie.

Online speel wordt een beetje beperkt tot een ranked speellijst, het is wel leuk maar niet echt de moeite voor mij.

NBA Live 18 is een geweldig uitziende sportgame die je heerlijk op de bank kan spelen. De game doet zijn werk als RPG/Sport game, het staat ook zeker zijn mannetje tegen over de concurrentie. EA heeft goed werk gedaan een eigen identiteit neer te zetten in het Basketbal genre. Met The One(na de patch) als heerlijke game modus is dit echt een spel om lekker weg te spelen.