zaterdag , 23 september 2017

Mass Effect Andromeda Review

Mass Effect lijkt het slachtoffer geworden van zijn eigen ambitities. Ontwikkelaar Bioware stak niet onder stoelen of banken dat het inspiratie haalde uit The Witcher 3, als het gaan om quests en open wereld, helaas komt het niet echt verder dan iets als Dragon Age Inquisition.

De open wereld gebieden zijn er bijna enkel voor wat zoek en haal missies, de kopie en plak formulie is hier dan ook sterk aanwezig, en de vijanden en dieren hebben even een andere kleur gekregen. Dan hebben we het nog niet over glitches, frame-rate problemen en de bugs die de game rijk is.

Goed dat zijn dan wat negatieve kanten aan de game, neem de Combat. Deze is de beste die de franchise tot nu toe heeft meegemaakt, van cover shooting, tot het ontwijken in de lucht, jet packs, en nog een scala aan krachten. De combat trekt verder in de multiplayer van de game, hierin nemen vier spelers het in een Horde-achtige arena wedstrijd op.

Zoals bij elke Mass Effect game gaat het voor veel fans om één ding, het verhaal en de karakters, hiermee creeer je een solide basis. Ondanks de slechte open wereld gameplay, een lijst met bugs(echt veel bugs), houdt het verhaal je draaiende, de hoofdmissies zijn sterk en de combat is degelijk. Dit alles zorgt er dan wel voor dat je blijft spelen. Maar het blijft natuurlijk jammer dat je weet wat je vroeger had en het niet echt verbeterd is.

Zo zul je soms versteld staan dat NPCs gewoon weg door je heen wandelen, of zomaar in de open wereld op je af wandelen en je omleggen, het is me werkelijk waar gebeurt. Daarnaast doen de karakters best vaag tijdens een gesprek, sommige zullen in eens weg kijken niet meer bewegen terwijl de spraak doorgaat. Het doet de voice acting op zo een moment weinig goeds. Elke keer als één van je crew leden in gesprek raakt met een dubbelganger die gebugged is zal de game bijna crashen, dit maakt het dan ook knap lastig om met nieuwe karakters in contact te komen.

Gezien de hoeveelheid bugs en hoe groot de game is, is het toch wel redelijk om te bedenken dat we meer hadden verwacht van een grote ontwikkelaar als Bioware. Het enige wat we kunnen doen is wachten op een patch.

Naast de gehele conversatie issues voor de game mag je verwachten dat Andromeda gezien de geschiedenis wel de kracht heeft voor omgeving design etc. Alien werelden, black holes, planten, etc. In het begin lijkt het allemaal heel erg vet en nieuw, maar zodra je dan wat verder in de game zit veranderd er wat in je hoofd, het lijkt net of je de zelfde vijanden alweer bevecht, enkel is de kleur even anders.

Je zou toch denken dat er meer te halen viel bij zo een grote game, je kon alle kanten op. En wat je krijgt is wat kopieren plakken. Het ziet er dan wel weer grafisch leuk uit maar mist de creativiteit. En dat het er goed uit ziet heeft ook zijn keerzijde, zo zal de game het soms niet kunnen bereken als jij door de wereld knalt met je Nomad, je beeld komt even stil te staan of de frame rate trekt het even niet.

Bioware durfde zelfs te verkondigen dat het The Witcher 3 had gebruikt als inspiratie voor de game. Als je je game daarmee gaat vergelijken dan wordt er echt wat van je verwacht. Helaas kon Bioware dit niet waarmaken, de open wereld valt eigenlijk direct in het niet en maakt duidelijk dat het meer kwantiteit is in plaats van kwaliteit. Geen van de zijmissies zijn dan ook maar interessant om te spelen, laat staan dat je onthoudt wat je gedaan hebt. Het is meer een leeg bestaan om de game te vullen. De paar missies die goed waren in het begin, kreeg je later weer voor je kiezen, een simpel kopieer en plak trucje, waar kennen we dat toch van.

Gelukkig draait de game op een solide combat en een goed hoofd verhaal met degelijke missies. Dit maakt een hoop goed.

Goed, ondanks mijn hele beklag gaan de fans toch echt wel genieten van wat de game te bieden heeft. De karakters zijn leuk om te doorgronden, helaas wel iets te bekend, het plot is mysterieus en de combat is gewoon vet.

Helaas voor ons heeft de last minute patch de game niet echt geholpen, maar dat kan altijd nog komen.

About Mark van Truijen

Eigenaar van That's Gaming en That's Service. In het bezit van een Xbox One, en vorige generaties consoles. Potje Fifa?? Hell Yeah.

Check Also

Game Ready voor Project Cars 2, 50.000 GeForce Experience Gebruikers Ontvangen Middle-earth: Shadow of Mordor

Het is een drukke week aangaande GeForce gaming nieuws, vandaar dat we al het nieuws ...