Home GamingAndroid Just Dance 2018 Review

Just Dance 2018 Review

Just Dance staat garant voor vele avonden plezier, deze maand kwam de 2018 versie van de game uit. De game veranderd niet heel veel aan de formule, hier en daar wat tweaks om de ervaring te verbeteren. De liedjes zijn wat beter, het menu is duidelijker, en er zit genoeg variatie bij de Dance Unlimited optie, dit is een lidmaatschap optie waarvoor je jaarlijks een bedrag betaald, deze geeft je toegang tot tracks uit vorige titels maar ook exclusieve tracks. Er zijn nog wat extra mogelijkheden om gebruik te maken van de service, doormiddel van een dag pas, maar de meeste mensen zullen toch kiezen voor de jaarlijkse versie. Zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt, mocht je een fanatieke danser zijn is dit zeker aan te raden.

De game zelf voor iedereen bevat bij lancering 40 tracks, bij lidmaatschap van Unlimited komen er nog honderden bij. Nummers als “24K Magic” van Bruno Mars, “John Wayne” van Lady Gaga, en “Shape of You” van Ed Sheeran, zelfs een nummer van Psy maken allemaal deel uit van de ervaring. Just Dance 2018 is ook een zeer goede keuze mocht je nieuw zijn op de Xbox en toch iets actiefs zoeken.

Spelers die de game aanschaffen krijgen daarbij ook drie maanden toegang tot de betaalde service. Goeie zet vindt ik zelf in het kader van marketing, na deze drie maanden valt er een aanzienlijke hoeveelheid nummers weg. Het is jammer dat je meteen verplicht wordt tot het kopen van een jaarabbonement, als er meerdere opties zouden zijn had ik er misschien voor gekozen. Er is zelfs geen korting voor vaste klanten, dit zien we natuurlijk in het dagelijks leven geregeld voorbij komen, maar nu trekt het zelfs door naar de games.

Net zoals de voorgaande delen is het in deze ook weer mogelijk om de game op twee manieren te spelen. Mocht je over de ruimte beschikken kan je kiezen voor de Xbox One Kinect, als je deze hebt, de camera doet namelijk precies wat het moet doen in kader van tracking. Helaas is Microsoft gestopt met de productie van de kinect, mocht je dit willen proberen is marktplaats de uitkomst. Naast de optie voor kinect is er ook de optie om je telefoon te gebruiken. Je download dan de Just Dance Controller Applicatie op je smartphone en gebruikt deze. Helaas is dit niet de beste manier aangezien er soms wat verbindingsproblemen optreden en het is nou eenmaal niet zo accuraat als een camera.

Gelukkig is de wereld van camera’s erg groot en bied de Xbox One tegenwoordig ondersteuning voor camera’s van derde, nu is het afwachten of Ubisoft deze ondersteuning ook inbouwt. Als ze hier niet voor kiezen is het hopen op het aanblijven van ondersteuning voor Kinect

Bij opstart van de game wordt je verwelkomd door een klein menu. Een van de meest opvallende nieuwe opties is de Kids modus, deze is speciaal ontworpen voor de wat jongere spelers. De tracklist is daarbij ook aangepast voor kinderoren. Sommige nummers zijn niet altijd geschikt voor kinderen. Een goede en strakke toevoeging.

Het doel van de game is niet veranderd, het is nog steeds de bedoeling zo dicht mogelijk te eindigen bij wat je ziet op het scherm. Avatars of professionele dansers vertellen je hoe je dient te bewegen. Des te meer je lijkt op wat er op het scherm gebeurt, des te oger je rating. De rating gaat van Super, Good naar Perfect, afhankelijk van hoe je het zelf doet. Streef je naar perfect dan heb je toch echt wel de skills. De game werkt ook gewoon goed om jezelf in het zweet te werken, ik heb de kachel wat tandjes lager gezet.

Just Dance is een solide en goede game. Bedenk wel even als je aan de ervaring denkt dat het vergelijkbaar is met FIFA, de game wordt iederjaar uitgebracht voor de normale retail prijs. Ik weet zelf niet of dit het juiste business model is voor dit genre. Het enige wat echt vernieuwd zijn de nummers. Ik ben echt benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor deze franchise. Een game kost tegenwoordig 60 euro, wil je wat meer dansen dan ga je al snel overstag voor het lidmaatschap. De kosten stapelen zich zo snel op. Misschien in de toekomst gaan we Just Dance zien als een free-to-play game met in-game aankopen met ondersteuning voor de abbonementsdienst. Ik zie bij een wisseling van visie de klanten toenemen.

Gameplay van de game is al jaren hetzelfde en grafisch is de game iets opgepoets maar erg vergelijkbaar. De kosten voor Unlimited zullen terug te halen zijn in de licenties die de game nodig heeft voor de nummers.

Bij aanschaf houdt dan zeker rekening wat je krijgt en wat het misschien nog extra zal gaan kosten.