Home Gadgets Huawei 2016 jaarverslag: solide groei en aanhoudende investeringen

Huawei 2016 jaarverslag: solide groei en aanhoudende investeringen

by Mark van Truijen

Huawei kondigde vandaag haar financiële resultaten aan voor 2016 en vermeldt daarbij dat al haar bedrijfstakken (Carrier, Enterprise en Consumenten) solide groei hebben behaald. De totale omzet bedroeg 71,38 miljard euro, een stijging van 32% ten opzichte van 2015. De nettowinst telde 5,08 miljard euro, een stijging van 0,4%. De investeringen van het bedrijf bleven aanhouden in 2016 met een jaarlijkse uitgave aan R&D van 10,5 miljard euro.

Eric Xu, Huawei Rotating CEO, merkte op: “Huawei heeft in 2016 haar strategische focus in stand gehouden en behaalde een solide groei. Digitalisering en toenemende intelligentie bieden nieuwe kansen aan alle industrieën, dat stimuleerde weer de groei in de ICT industrie. De klant staat altijd centraal en wij ondersteunen hen tot het uiterste in de digitale transformatie van alle bedrijfstakken om waarde en toekomstige groei te realiseren.”

De Carrier tak genereerde 39,8 miljard euro omzet, een stijging van 24% op jaarbasis. Dit werd behaald door in te zetten op de digitale transformatie en kansen te benutten in cloud, video, Internet of Things en operationele transformaties voor telcos.

In nauwe samenwerking met haar partners leverde Huawei Enterprise ICT oplossingen aan belangrijke verticale sectoren zoals financiën, energie en overheid om de digitale transformatie daarin te ondersteunen. Deze activiteiten behaalden een jaarlijkse omzet van 5,6 miljard euro, een stijging van 47%.

Wegens toenemende innovaties en de mondiale erkenning als een premium merk, verscheepte Huawei Consumer 139 miljoen smartphones in 2016 en rapporteerde een jaaromzet van 24,6 miljard euro, een stijging van 44%.

Sabrina Meng, CFO van Huawei, zegt: “Huawei was operationeel sterk in 2016, met ruime kasreserves, een solide en duurzame kapitaalstructuur en robuuste risico weerstand. In 2017 blijven wij ons focussen op efficiëntie en het versterken van de kwaliteit van onze activiteiten om de solide groei voor dit jaar ook te behalen.”

Het 2016 jaarverslag is onafhankelijk geaudit door KPMG. Bezoek www.huawei.com/en/about-huawei/annual-report/2016 om het jaarverslag te downloaden.