Home Gaming .hack //G.U Last Resort Review

.hack //G.U Last Resort Review

Als je vroeger in de dagen van de Playstation 2 veel JRPGs speelde dan is de kans groot dat je ooit .hack hebt gespeeld of er in ieder geval van hebt gehoord. De spellenreeks vind plaats in een fictieve MMO waarin ze gevangen raken (niet te verwarren met Sword Art Online).
Voor alle oude (en nieuwe) is er vanaf nu .hack//G.U. Last Recode DIt spel is een complete remaster van de spellen die vroeger op de Playstation 2 uit zijn gekomen (Rebirth, Reminisce, Redemption). Maar niet getreurd naast de remake is er ook een hele nieuwe chapter genaamd Reconnection in het verhaal!

Reconnection
Laten we beginnen met het nieuwste chapter in de serie. Reconnection voelt als een soort epiloog en speelt ook zo, je bent er binnen een uurtje of 5 doorheen. Dit neemt niet weg dat het geen waardig afscheid is van het verhaal, verre van dat. Reconnection speelt zich af ongeveer jaar na de finale van ‘Redemption’. Naast het verhaal is er in dit spel niet zo heel veel te doen, in de vorige delen was je soms ellenlang bezig met het backtracken van je progress maar in deze chapter hoef je alleen maar het verhaal te volgen.
Toen ik Reconnection speelde besefte ik me pas hoe repetitief de vorige delen soms konden zijn en hoeveel dat wegnam van de fun die ik had terwijl ik het speelde.

Wat is er veranderd?
Bij remakes kun je natuurlijk verwachten dat de graphics een flinke poetsbeurt krijgen en dit is ook bij Last Recode het geval. De hoofdpersonages zien er prachtig uit en leken soms net uit een anime serie getrokken. Jammer genoeg is de kwaliteit die in de hoofdpersonages is gestoken niet in veel dingen er omomom heen gestoken. De npc’s in het spel zien er vaak uit alsof ze zo uit het ps2 tijdperk komen en de omgevingen voelen in veel gevallen ook alsof ze in development een beetje verwaarloosd zijn.
Deze tekortkomingen nemen niet weg dat het er voor een remake alsnog prima uitziet!
Ook de combat heeft een kleine update gekregen. Waar je in de oude spellen nog vaak het probleem had dat je door een slechte camera de vijanden niet zag is dit hier gefikst zodat je ook daadwerkelijk ziet wat je aan het slaan bent.

Moeilijkheidsgraad
Ik hou van uitdaging in mijn spellen, dit is ook een van de redenen waarom ik zo’n grote fan ben van JRPGs omdat deze spellen vaak een redelijk grote learning curve hebben (denk aan spellen zoals Kingdom Hearts, Final Fantasy, Monster Hunter etc.) jammer genoeg was dit voor mij bij Last Recode absoluut niet het geval. Ik heb de serie vroeger nooit gespeeld dus ik had nog geen kennis van de gameplay voordat ik aan het spel begon. Maar toch heb ik de hele serie nooit als moeilijk of zelfs uitdagend ervaren. Het positieve is dat het verhaal dusdanig goed in elkaar zit dat het me toch nog wel heeft kunnen boeien maar vooral bij spellen zoals dit mis ik het als de moeilijkheidsgraad te laag ligt.

.hack//G.U. Last Recode_20171101180254

Heb je de originele .hack spellen nog nooit gespeeld (wat heel goed mogelijk is sinds ze alleen als import game verkrijgbaar zijn) dan staat je een ontzettend goede JRPG te wachten met een sterk verhaal. Reconnection is een waardig vervolg in de serie en voelt door zijn korte playtime en goede graphics ontzettend strak aan. Jammer genoeg laat de serie ook een aantal steken vallen. In de remakes zag het er soms niet allemaal even mooi uit en de verschillen in graphics tussen hoofdpersonages en de rest was opvallend groot. Ook was het spel naar mijn mening soms te makkelijk en te repetitief.