Home Gaming Football Manager 2018 Review

Football Manager 2018 Review

Potverdorie, het voetbalseizoen is alweer flink onderweg en op de laptop heeft me club zijn draai eindelijk gevonden. Van spelers die graag weg wilden tot het niet interesseren wat ik te zeggen heb bij de briefing. Uiteindelijk stonden we wel op het podium aan het einde van het seizoen. In andere woorden, hier draait Football Manager 2018 toch echt om.

De nieuwste telg in de lang lopende serie heft nog meer opties om te zien waarom spelers niet in vorm zijn of wie er een groepje vormt tegen jouw regie. Het heeft ook een flinke overhaul gekregen op gebied van scouting. Het is nog beter en inzichtelijk geworden als het gaat om gegevens tonen die vaak verscholen lagen in de code van de game. In dit geval, meer is beter.

Laten we beginnen bij de Dynamics, je kan dit zien als je spiegel, wat vindt het team momenteel van je, wie is er tegen je bewind, etc. Het spelen met het humeur en moraal van de spelers is altijd een groot onderdeel van de game geweest. Iedereen heeft wel te maken gehad met een speler die dacht dat hij heel goed was en speeltijd eiste, of die held die dreigt de club te verlaten. De game heeft in de jaren steeds meer opties toegevoegd om om te gaan met dit soort situaties, een van deze voorbeelden is het vooraf informeren van een speler dat hij niet speelt.

Het Dynamics scherm maakt het nu nog overzichtelijker wie er in het team de meeste invloed op de groep heeft. Je wist dat dit al aanwezig was enkel kon je het nooit echt zien, nu is het inzichtelijk wie de grootste vinger in de pap heeft. Zo kan je nu dus hard optreden tegen spelers die totaal niet van invloed zijn op de sfeer en zal je even twee keer nadenken over je reactie tegen die speler met de meeste invloed.

Dynamics houdt ook je wedstrijd samenwerking in de gaten, dit zat natuurlijk allang in de game enkel heeft het nu een visuele upgrade en is het werkbaar geworden. Zo zijn er opties om je samenwerking een boost te geven, dit om de spelers sneller aan elkaar te laten wennen. Het heeft zijn tijd nodig zeker bij een refresh van je hele team, het is dus handig om deze goed in de te houden en zo net voor de wedstrijd spelers die goed samengaan op te stellen.

Naast de Dynamics is nu ook het Medical Center toonbaar gemaakt. De sport wetenschappers hebben nu echt iets te doen, ze informeren je over trainingsmethodes en of het schema gaat zorgen voor meer blessures. Een blessure is natuurlijk zo gebeurt, nu krijg je gelukkig optijd een melding dat je je speler misschien wat rust moet geven. Het Medical Center houdt ook een lijstje bij van blessures die in het verleden zijn geweest, zo kan je bijhouden of er een logica in zit en of je iets moet veranderen. Of dat je die speler die vaak op de lijst staat toch snel dient te verkopen.

Over transfers gesproken, het scouting systeem is op de schop gegaan, de grootste verandering is een apart budget voor scouting. Voor de kleinere clubs is dit toch wel even een mindere toevoeging, mocht je bijvoorbeeld een speler zoeken komen ze vaak met een speler op de proppen die slechter is dan de huidige selectie aan spelers. Het is dan een beetje weg gegooid geld.

Gelukkig zijn er nog de data analisten, deze zorgen voor een goed stuk data over de toekomstige aankopen. Geven je genoeg informatie over de speler, mocht deze spelen. Als het een bankzitter is dan heeft de data natuurlijk geen nut. De analist geeft je ook een opsomming van informatie over de toekomstige tegenstander.

De nieuwe pre-match tactische briefing ziet er dan weer goed uit. Hier kan je je eigen wedstrijd tacktieken bekijken, je spelers informeren over de keuze voor een formatie of strategi   e, ze vertellen dat ze een speler goed in de gaten moeten houden. Helaas voelt dit soms wat dubbel op, je geeft ze dit mee in de pre match briefing en volgt daarna bij de tactische bespreking het zelfde weer. Het is een beetje te vergelijken met die terugkomende interviews, vaak krijg je steeds dezelfde vragen als de week ervoor. Op deze manier raak je een beetje kwijt wat het nut is van de opzet.

Sports Interactive staat bekend om het schuiven in UI, en ook dit jaar is dat weer het geval. Het Tactics scherm heeft een paar kleine wijzigingen ontvangen, sommige zullen er blij mee zijn en de meeste zullen even moeten wennen. Voor mij het laatste, het scheelt wel heel veel klikken aangezien alles nu wat makkelijker in elkaar overloopt. Nog steeds vinden we de opstelling en het tactiek scherm in een beeld terug, wel is het mogelijk om diverse secties bij te voegen of in te laten krimpen. Ik speel zelfs op een Surface Laptop en ervaar niet echt heel veel hinder en kan het lekker lezen.

Gelukkig zit hier ook flink wat verbeteringen in de game, zo is het eindelijk mogelijk om echt individuele instructies te geven aan je spelers en zo gespecialiseerd op de tactiek. Super handig als je iemand hebt die gewoon geen lange passes kan geven, deze vertel je gewoon hou het kort. Deze instructies blijven dan ook bij de speler gedurende de game.

Het overzicht van je opstelling toont nu direct de zwakke punten in je opstelling. Het laat precies zien welke gedeeltes op het veld de gaten vallen. Bij mij is dit net achter het middenveld, hier verlies ik volgens de statics ook geregeld de bal. Je ziet ook meteen welke spelers al langere tijd samen spelen en dus aardig op elkaar zijn ingespeeld. Overall werkt het dus soepeler en ben je sneller op plaats van bestemming.

Football Manager 2018 gaat weer voorop in de strijd en voert in zijn eentje de ranglijst aan. Met de toevoeging van het Medical centre en dynamics laat SI zien dat het innoveert en steeds meer naar de klant brengt. Met nog meer opties om je spelers beter te maken en ze te sturen is dit weer een game waar ik me gewoon tijden mee zal vermaken.

Football Manager is en blijft een jaarlijkse serie en de enige concurrent is zijn voorganger. Op steam zul je misschien enkele managing spellen terug vinden maar er is toch niet echt concurrentie.