Home Gaming Far Cry 5 Review

Far Cry 5 Review

Welkom in Hope County, Montana, waar het woord van De Vader het laatste woord is dat geld, Eden’s gate is de sekte die huishoud in deze streek. Ga de Seed familie te lijf en zorg dat de gewone mensen weer hun eigen wil terug krijgen.

De intro van deze game is gewoon al een mini film opzich, zelden werd ik zo een game ingezogen als bij Far Cry 5 het geval was, de eerste beelden van Joseph Seed maken meteen duidelijk met wat voor man we te maken hebben. Het beloofd een helse rit te worden die je van links naar rechts zal gooien.

In de game nemen we de rol op van een naamloze held, verder wordt je ‘deputy’ genoemd. Meer naam kreeg je niet en daar moet je het dan mee doen, vanaf minuut 1 zit bij mij het gevoel er goed in. We ontmoeten Joseph Seed(The Father) en deze doet zijn rol als Far Cry baddy echt eer aan, hij en zijn familie doen alles om jouw leven tot een ware hel te maken.

We zullen 1 voor 1 met de kopstukken van de familie moeten afrekenen, dit doen we door de zogenaamde reputatie balk te vullen met punten, welke je verdient met missies, zijmissies, etc. De game zit dan ook vol met activiteiten voor je, zo kan je strak het verhaal volgen, afwijken in de ruime hoeveelheid zijmissies, wat speciale stunt races met een vliegtuig, vissen, jagen, of het zoeken naar verborgen voorraad van wapens of items. Het speciale aan deze game is dat Ubisoft de tijd heeft genomen om deze aspecten allemaal goed uit te werken, waar in sommige games de mini-games etc soms wat on-af voelen is dat hier totaal niet het geval. Het vissen is zelfs erg leuk in elkaar gezet en draagt ook bij aan de game.

Dan zijn er nog de “Prepper Stash”, oftewel de verborgen voorraad, deze zijn over de gehele map te vinden omdat alle burgers wel spullen op slaan in verband met een eventuele crash van de economie of een oorlog die uitbreekt. De stashes zijn leuk verborgen en elk met hun eigen puzzel te vinden. Zo was ik met een missie bezig bij een boerderij, terwijl ik daar aan het knallen was zag ik een zipline hangen, door gebruik te maken van deze kwam ik weer in een kelder bij een stash en uiteindelijk bij een gruwelijke pickup truck die ik moest stelen. Zo rol je van het ene in het andere in de game. Zo heeft elke Stash zijn eigen methode van benadering en moet je net even stapje verder kijken. Dit stukje puzzelen en variatie werkt ook voor de combat, zo kan je de missies natuurlijk op meerdere manieren benaderen. In het begin vond ik het heerlijk om enkel met een pijl en boog door de missies heen te gaan, zo bleef ik stil en onopvallend, wat blijkt, hier wordt je nog voor beloond ook. Natuurlijk kan je de missie in vliegen met een geweer en beginnen te knallen. Maar een beetje nadenken en stilte is zoveel spannender. De game speelt hier goed op in, zo kan je een steen gooien en daarmee de aandacht trekken van een wachter, welke je daarna stil tegen de vlakte werkt.

Dit soort variatie en kleine dingen maken dat de game voor mij nog een stuk leuker werd. Ik heb dan ook veel tijd besteed aan de zijmissies, niet enkel leveren deze geld, wapens, of een voertuig op, ook zijn ze gewoon leuk om mee te maken. De wereld van Far Cry is nou eenmaal een gekke wereld. Ik zal niet echt op details ingaan maar neem van mij aan dat je aardig wat gekke dingen moet uithalen eer je de big man af mag maken.

Misschien mis je het standaard dingetje uit de meeste Ubisoft games, het overnemen van bepaalde ‘landmarks’ om zo een stukje map vrij te spelen, dat klopt inderdaad want Far Cry 5 beschikt over een ander systeem. Het daagt je namelijk uit om de map zelf te onderzoeken, mensen te bevrijden en door te praten met hen nieuwe zij missies erbij te vergaren. Zo wordt alles op een meer logische wijze vrijgespeeld en voelt het allemaal niet geheel geforceerd aan.

Dit alles wordt daarnaast ook nog eens heerlijk weer gegeven. De game is super strak neergezet en is dan ook goed te spelen op de One X, helaas voor mij heb ik deze nog niet dus heb ik niet het maximale eruit kunnen halen. Ook op de gewone Xbox ziet deze game er rete strak uit. Voertuigen zijn goed weer gegeven, als ik een pijl op iemand mik en hij land daar ook dan zie je daarna de pijl nog daar zitten waar die hoort. Ook de reactie van het doelwit is zoals ik zou willen dat het is. Er is hier niet heel veel op aan te merken. Verder is de map heerlijk vormgegeven in 3D en zit er een goed menu systeem aan de game vast.

Verder is de game volledig in co-op te spelen, ik heb dit maar even kunnen testen helaas, wel kan ik je vertellen dat wanneer je in co-op speelt het voor de gast speler niet mogelijk is om ook maar iets van voortgang te maken in de game. Het is dus leuk dat deze meespeelt voor jouw, enkel zelf heeft die persoon er niks aan. Mocht je nou niet samen willen spelen met een vriend of vriendin kan je gebruik maken van de Guns for Hire feature, het is mogelijk in deze game om sommige burgers in te huren om jouw te assisteren, zo zijn er 9 speciale karakters waaronder de honden en kan je er nog 3 bijvoegen die je ergens anders ontmoet.