Home Gaming Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight Review

Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight Review

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Stel je eens voor, je wordt gedropt in een doolhof. Je krijgt een kaart mee, maar als je deze opgelucht wil bekijken om de juiste weg te vinden, blijkt dat je de kaart zelf nog moet tekenen. Dat is precies wat de JRPG Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight doet. Al lopend door het doolhof teken je de kaart en kom je steeds nieuwe dingen tegen: verborgen deuren, andere verdiepingen en vijanden om tegen te vechten. Tussendoor kun je je terugtrekken in het bijbehorende stadje om nieuwe wapens te kiezen, je bevoorrading aan te vullen of nieuwe queestes aan te gaan. Via de verschillende queestes kom je langzaam maar zeker verder, en zul je uiteindelijk een complete kaart ontwerpen.

original (1)

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Story”]Aan het begin van de game kies je tussen Story Mode en Classic Mode. Ook de moeilijkheid van de game is aan te passen, wat erg handig is voor beginnende gamers met weinig ervaring. Zelf koos ik in eerste instantie voor de Story Mode. Hierbij krijg je – de naam zegt het al – het hele achtergrondverhaal te horen. Dat zorgt voor veel tekst en het duurt vrij lang voordat je echt kunt gaan spelen, maar dat stoorde me niet. Het zorgde ervoor dat je je goed kon inleven in je personage en dat is toch wel belangrijk voor een RPG. Wel is het jammer dat je in de Story Mode niet je eigen personage (man/vrouw) kunt kiezen. Ook je team staat al vast in deze mode. In de Classic Mode kun je er meer je eigen verhaal van maken, doordat je niet alleen het hoofdpersonage kan kiezen, maar ook zelf je team samen kunt stellen. De Classic Mode is daarom fijn voor mensen die graag wat eigen inbreng willen hebben of snel willen beginnen met spelen. Wel is het jammer dat het verhaal uit de Story Mode hier volledig ontbreekt.

original

Terwijl je de weg door het labyrint probeert te vinden, krijg je ook met random encounters te maken. Dit zal niet naar ieders smaak zijn, maar zelf heb ik daar geen problemen mee. De encounter rate ligt aan de lage kant, dus je verkenning wordt niet constant onderbroken. Het vechten gebeurt turn-based – wat typisch is voor Japanse RPG’s – en in teamverband. Heb je niets met turn-based vechten, dan is dit niet de game voor jou. Maar bevalt het je? Dan heb je talloze opties. Iedere class heeft zijn unieke kenmerken: de Protector kan met zijn schild zijn teamgenoten beschermen, de Gunner gebruikt een geweer om vijanden onder vuur te leggen en de Hexer spreekt vloeken uit over vijanden om ze makkelijker af te kunnen maken. Binnen deze klassen is nog genoeg te customizen. Elk nieuw level krijg je een Skill Point dat je in de Skill Tree kunt besteden. Op deze manier maak je jouw personage steeds sterker en ontgrendel je nieuwe vaardigheden.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Skill Tree”]De vaardigheden in de Skill Tree hebben niet alleen met vechten te maken, maar ook met het vinden en delven van materialen en ingrediënten. Verspreid door het labyrint vind je plekken waar je speciale materialen kunt vinden. Als je deze verkoopt in de winkel verdien je daar niet alleen geld mee, maar je zorgt er ook voor dat er nieuwe wapens beschikbaar worden om te kopen. De ingrediënten die je vindt, kun je in het café gebruiken om nieuwe gerechten te ontdekken. Deze hebben allen een ander effect en zullen je helpen bij het voltooien van je queeste.3_6752911853

[/text_block_nav][text_block_nav title=”3D”]Omdat het gespeeld wordt op de Nintendo 3DS, heeft deze game ook een 3D modus. Dat geeft een leuk effect, maar voegt verder niet veel toe aan de game. Ik raad je zeker aan de 3D modus eens aan te zetten in het doolhof: dat wordt gelijk een stuk realistischer!  Omdat de camerahoek in deze game niet verandert vind ik de 3D modus een stuk relaxter spelen dan in veel andere games.

Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight is een Japanse game in Anime-stijl, en daar moet je van houden. De karakters, vijanden en openingsmuziek zijn heel erg Japans, maar het is niet over the top en geeft de game juist een eigen karakter. De graphics zijn erg basic: de karakters worden weergegeven als statische afbeeldingen, ze bewegen niet en interactie gebeurt via tekst, niet via beeld. Buiten de openingsmuziek moet de game het ook niet hebben van de geluidseffecten. De achtergrondmuziek is rustig en past bij de game, maar er had meer met geluid gedaan kunnen worden. Wanneer er iets gebeurt – je wordt bijvoorbeeld gevolgd in het doolhof – krijg je dat slechts via tekst te weten. Wat onheilspellende muziek of het geluid van voetstappen erbij had beter gepast.

1_6752911853

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Conclusie”]Kortom: Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight is een leuke game met een creatieve insteek door het tekenen van het labyrint. Doordat je de moeilijkheid zelf kan instellen is het spel toegankelijk voor zowel beginnende als gevorderde gamers, en kun je zelf bepalen hoe groot jouw uitdaging mag zijn. Ook de verschillende Modes (Story vs Classic) zorgen ervoor dat het spel geschikt is voor verschillende typen gamers. Voor de graphics en geluidseffecten hoef je het echter niet te doen: die voegen niet veel toe aan de game. Hetzelfde geldt voor het 3D-effect. Maar als je daar overheen kunt stappen is het een leuke game met een goed verhaal, waar je lang mee bezig kunt zijn. Houd je van RPG, Anime en turn-based vechten? Probeer deze game dan vooral eens uit!

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”Etrian Odyssey 2 Untold: The Fafnir Knight is een leuke game met een creatieve insteek door het tekenen van het labyrint.
” positives=”verhaal
mogelijkheid tot verschillende moeilijkheidsgraad