Home Gaming DiRT Rally (PS4) Review

DiRT Rally (PS4) Review

[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Fans van racegames hebben de afgelopen periode kunnen genieten van games als Project Cars, Need for Speed of Drive Club. Ook op het gebied van Rally games waren ze zoet met bijvoorbeeld WRC en Sebastian Loeb Rally. Maar toch waren dit niet de games die het rally-gevoel echt eer aan deden. Is het Codemasters gelukt om een unieke racegame neer te zetten die je meeneemt in de wereld van het rally-racen?

Dirt-Rally-01

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Introductie”]Voor de lezers die niet bekend zijn met de DiRT series is dit het 5e deel van de DiRT reeks. De mensen van Codemasters zijn al jaren meester in het maken van rally games . Afgelopen december kwam hij uit voor de PC en vanaf 5 april ligt hij in de schappen voor XBOX en PS4. Menig race liefhebber heeft op dit moment gewacht aangezien de verwachtingen erg hoog liggen na het succes van de PC versie.

[/text_block_nav][text_block_nav title=”Gameplay”]

Het doel van een rally game is om zo snel mogelijk een parkour te rijden binnen een bepaalde tijd. Je zult hier niet te maken hebben met andere bestuurders omdat het gebaseerd is op tijd. Je racet als het ware tegen de tijd van je tegenstander. Voordeel hiervan is dat je als coureur op gaat in de race wereld. Bovendien zijn de routes al moeilijk genoeg zonder fysieke competentie! Echter is er wel een mogelijkheid voor PvP (Player vs Player) maar hier ligt niet de focus op. Waar het wel om gaat is om te zorgen dat je je tijdritten rijdt zonder al teveel kleerscheuren. Dit lijkt makkelijker dan dat het is. Want de welbekende routes in Wales zorgen voor aardig wat problemen. Met name als je in de nacht rijdt en je lichten kapot gaan. Aan de ene kant ontstaat hierdoor een “echt” gevoel, maar het kan ook voor frustratie zorgen. Gelukkig heb je hiervoor je navigator die trouwe naast je zit en je door de route heen leidt. Wel is het handig om je in te lezen in de afkortingen die hij geeft voor je een snelle draai maakt en van een klif af tuimelt.

maxresdefault (3)

Het scenario van DiRT Rally kent 36 verschillende racetracks. Elk landschap is gebaseerd op de echte wereld. Van Griekenland tot Monaco, DiRT laat de mooiste plekken van de wereld zien. Vandaar ook dat de omgeving meespeelt in de unieke race ervaring. Echter is er naast een paar juichende mensen niet veel interessants te vinden in het landschap. Hoewel er op sommige banen leuk met licht is gespeeld is de game visueel toch wat saai. Er missen elementen in zowel het landschap als het menu zelf. Alles is erg zakelijk waardoor het minder aantrekkelijk is voor het oog. Wat echter wel heel mooi gedaan is is de first-person modus van het spel. Je kunt spelen vanuit de bestuurder in de auto. Mocht je op zoek zijn naar een echte rally ervaring is dit de oplossing.

rally2-1920x1080

De moeilijkheidsvraag van het spel ligt erg hoog. DiRT Rally is niet voor iedereen weggelegd. Hiermee wordt bedoeld dat je niet moet verwachten dat je veel uitleg of hints krijgt. Je moet het nemen zoals het is. Voor gamers die bekend zijn met rally games zal dit geen probleem zijn. Maar als je niet gewend bent aan deze vorm van gaming dan zul je al snel de conclusie trekken dat deze game heel erg moeilijk is. Daarnaast kan hij wat eentonig voelen of “langzaam”. Dit komt omdat de makers geprobeerd om de game zo realistisch mogelijk te maken. Overigens is de game niet zo moeilijk dat je van woede je controller weggooit; het is gewoon even wennen.

[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=””
positives=”Beste Rally game sinds tijden
Realistisch