Home Movies Captain America: Civil War Review

Captain America: Civil War Review

Civil war is na lang wachten eindelijk uit. En naast alle geweldige actie en personages krijgen we een vrij donkere film die een heel nieuw beeld geeft aan de Avengers die we ondertussen al zo goed kennen.

Deze review bevat zo min mogelijk spoilers.

Civil War is het begin van fase 3 van het marvel cinematic universum en ik had me geen betere start kunnen wensen. Het verhaal pakt zich op ergens na Ant Man (2015) en we zien hoe de nieuwe avengers samen met de oude een missie doen, deze heeft ondanks het slagen desastreuse gevolgen en zorgt ervoor dat de wereldleiders de Avengers een politieke instelling willen maken waardoor ze niet meer zelf kunnen kiezen welke missies ze doen en zullen ze de overheid moeten gehoorzamen.
Natuurlijk is niet iedereen het hier mee eens (met name Steve Rogers) en dit verdeelt de Avengers dan ook in 2en. Vanuit hier gaat het van kwaad tot erger wat uiteindelijk een van de beste superhero gevechten op film ooit met zich meebrengt!

Spiderman

Ondanks de geringe screentime stal spiderman voor mij toch echt de show. Vergeet wat je wist over Toby Maguire of Andrew Garfield, dit is de enige echte spiderman! De manier waarop ze hem neerzetten als een awkward nerd als Peter Parker en een kont schoppende held die een net iets te grote mond heeft als spiderman is subliem.
Het pak van Spiderman moet ook zeker wat over gezegd worden, in de trailers leek het alsof het pak misschien wel CGI was, maar in de film leek dit zeker niet het geval (als het wel zo is dan hebben ze het goed gedaan) en is misschien wel het mooiste spiderman kostuum dat je tot nu toe op film hebt gezien. Het enige jammere is dat we geen Iron Spider kostuum hebben gezien die in de civil war comics zo kenmerkend was.

Spider-Man-3-1200x632

Black Panther

Zonder al te veel weg te geven over de motieven waarom Black Panther zichzelf in de vete tussen de Iron man en Cap mengt, kan ik wel zeggen dat ook Black Panther een geweldige toevoeging is aan het rooster van helden. Van het kostuum tot aan de acteur, ik heb ook hier niks op aan te merken en ben blij dat ondanks dat Marvel T’Challa (de echte naam van Black Panther) eerst alleen een cameo wou geven zonder kostuum, ze hier eindelijk op terug zijn gekomen en hem een groot deel van de film hebben gemaakt.

90db7600-c926-0133-f0e7-0a6c20e5e327

De villains

Met zo’n groot verhaal en zo’n grote cast heb je dan nog wel villains nodig? Nee, eigenlijk niet maar ze zitten er toch in. De 2 grootste villains in de film zijn voor comic fans misschien wel bekende namen, namelijk Crossbones en Baron Zemo. En hoewel Crossbones alleen maar een rol in het begin speelt en daardoor niet misplaatst voelt, is dat bij Zemo die een grote rol speelt wel anders. Het is niet dat Zemo een oninteressante villain is of dat hij slecht was neergezet, hij voelde alleen ontzettend misplaats in een film die vooral wordt gemarket als een clash tussen de grootste helden in het marvel universum.
Dit maakte het laatste gedeelte van de film dat vooral om hem draaide een beetje langdradig en voor een film die 2 uur en 27 minuten duurt is dat nog best een tijdje.

elizabeth-olsen-confirms-baron-zemo-as-captain-america-civil-war-s-big-bad-ign-com-610495

Donker

Ik zei in het begin al dat de film een stuk donkerder is dan de vorige films en het is iets wat ontzettend goed werkt. Het Marvel universum stond altijd bekend als een beetje de “kinderfilms” die alleen maar grappen kunnen maken en een lichte toon hebben. In Civil War zijn alleen nog de grappen over die trouwens vaak echt ontzettend grappig zijn maar soms nog wel heel veel. De toon daarentegen is ontzettend veranderd met ontzettend veel doden en nog meer expliciet geweld dan we al gewend waren, dit zorgt ervoor dat de emotionele lading die ze in sommige eerdere films al probeerden te geven maar er niet (echt) in slaagden nu wel ontzettend goed uitkomt.

Civil War is een ontzettend goede film die je gezien moet hebben! Niet alleen voelt geen enkele held misplaatst, het heeft ook nog eens een geweldig verhaal, plus Spiderman is zo ontzettend goed!
Het enige nadeel aan de film is de toevoeging van Baron Zemo waardoor de film net iets te lang duurt.