Home Gaming Call of Duty: Black Ops 3 Review

Call of Duty: Black Ops 3 Review

De Call of Duty noob van de redactie (dat ben ik), mocht Black Ops 3 reviewen. Al jarenlang heb ik nee gezegd tegen Call of Duty (behalve tegen Black Ops 1), maar vorig jaar kon ik de verleiding niet weerstaan met Advanced Warfare tijdens een aanbieding. Dit jaar kwam Black Ops 3 op mijn deurmat en was het tijd om echt van mijn geloof af te stappen. Disc erin en bekijken hoe Call of Duty na vele jaren nee mij bevalt.

Campaign, een wilde, rare rit

Toen ik de Campaign opstartte was er weinig tijd om mijzelf de tijd te gunnen met de controls. Je wordt namelijk meteen in de game gezogen tijdens de eerste missie. De game speelt zich af in het jaar 2065 en sommige missies ook eerder. De campaign is kort gezegd lekker om te spelen, het heeft een speeltijd van 9 uur, wat goed te doen is. De campaign zit vol actie en is voor mij gevoel lekker weg te spelen. Doordat de campaign vol zit met actie, blijf je spelen en wil je eigenlijk niet stoppen. De campaign blijft wel heel erg linear en er zijn dan ook geen keuzes te maken die de verhaallijn beinvloeden. Het heeft geeft het gevoel van, ‘ga hier heen, probeer dit te doen en haal het einde van het level’.

2924396-black_ops_3_specialist_battery_1439290635smaller

Daarnaast is de campaign een grote mindf*ck. De game heeft vele twists en turns, waardoor je soms het beeld verliest van het grote geheel. Dit gebeurde bij het begin al, maar richting het einde blijf je achter je oren krabben. De ontwikkelaars zeggen dat zij dit hebben gedaan, zodat je de campaign vaker gaat spelen, om de game beter te begrijpen. Iets wat ik nobel vind, maar dan moet je een campaign maken die voor herhaling vatbaar is en dat is de campaign van Black Ops 3 niet.

Het is niet zo dat ik de campaign dus niet interessant vond, integendeel. De Campaign is juist zo interessant, omdat je er weinig van begrijpt. Je probeert in je hoofd de losse draadjes bij elkaar te zoeken en dat laat je wel nadenken, iets wat weinig games met een singleplayer nog doen tegenwoordig. Daarnaast is er ook een safehouse toegevoegd in de game. In dit gebied kun je jou hidden collectibles terugvinden, maar ook een Dead Ops II spelen. Dit is een top down shooter die mij veel plezier bracht en mij erop betrapten dat ik hier soms veel tijd instopten.

Na de campaign is de pret nog niet over, de game geeft ons namelijk een tweede campaign mode. De Nightmare mode. Het is bijna dezelfde campaign, maar dan met zombies. Deze mode geeft ons net wat andere dialogen en een ander karakter. Het laat zien dat Treyarch veel tijd heeft gehad voor deze game, want de game is loaded met content.

Zombies

Waar velen van hun de game halen voor zombies was dit voor mij eigenlijk het ondergeschoven gedeelte. Ik heb me er eerlijk gezegd nooit in verdiept en het kon mijn waardering ook niet krijgen, ik vond het maar onzinnig om zombies te gaan lopen knallen in een dikke shooter, maar hoe anders is dat nu. Waar vrienden van mij me uitnodigde voor een potje Zombies in de nieuwe map, en damn wat een verhaal. Ik wist niet dat er een verhaal in zat, dus even kort een opsomming van het verhaal, er zijn vier karakters, welke elk een slecht iets heeft begaan, moord enzo. Deze vier moeten de verlossing zoeken in de vorm van rituals, en laat dit nou net ook de weg zijn om je wapen te upgraden. Je vindt in elk district een onderdeel van iemand, een badge, een pruik, een boksriem, en een gouden pen, deze gebruik je dan om een ritual te starten, je ziet jezelf of het juiste karakter zweven boven de summoning tafel en dan gaat het los, er komen spoken, en nog wat ander gespuis en hop je eerste ritual zit erop. Dit hele gebeuren heeft op zich wel een aantrekkingskracht op mij waardoor ik toch wou doorstomen naar het laatste ritueel. Helaas nog niet gehaald, maar goed het is dan ook niet makkelijk. Waar je vaak een kruiper achter laat om te onderzoeken gaat deze hier ineens lopen als het hem te lang duurt, ik schrok me werkelijk waar een hoedje. Mocht je de zombies nog niet geprobeerd hebben dan raad ik je deze van harte aan, het is uitdagend en bied je eigenlijk toch meer lol dan ik dacht. Je kan het behalen in je uppie of met maten. Zeker een aanrader de zombie modus.

xlvs5b6esuxxjt9hw9ee

Multiplayer

Een van de meest belangrijke aspecten in een Call of Duty game is de multiplayer. De multiplayer is dit jaar vanaf het begin ook lekker uitgebreid met 12 speelbare maps in verschillende settings en daardoor ook verschillende tactieken.

De Matchmaking was in de eerste dagen van de launch echt belabberd te noemen, vooral als je in een Party met vrienden zat. Ik speel dan Black Ops 3 veel met vrienden en wat mij opviel is dat wij dan wel bij elkaar zaten, maar dat wij toch uiteindelijk speelde tegen mensen van level 40, terwijl wij nog maar level 15 waren. Hierdoor merkte je al snel dat er weinig balans was tussen de twee teams, wat jammer is. Het wordt elke dag wel wat beter, maar je blijft het merken dat de matchmaking soms echt niet klopt en dat er twee ongelijke teams tegenover elkaar staan in Team Deathmatch. Ook is er soms sprake dat de party wordt opgesplitst en dat uiteindelijk je vrienden in de game zitten en jij nog staat te wachten tot de game moet beginnen (die nooit begint). In de matchmaking heeft Treyarch nog wel wat te doen, want op dit moment duurt het wachten soms erg lang en zeker met vrienden is het soms een drama. Daarnaast worden er ook nog 15 spelers gestopt in een game van maximaal 12 personen, waardoor er lang gewacht moet worden totdat er in totaal 12 spelers zijn.

Black-Ops-3_Stronghold_Broken-Arrow_WM

Aan Modes geen gebrek in Call of Duty Black Ops 3 en ik moet zeggen dat ik veel plezier beleef in alle modes. Ik ben vooral te vinden in Kill Confirmed, Team Deathmatch en Domination. De modes zijn na alle jaren nog steeds hetzelfde gebleven, maar dit is niet iets ergs. De modes werken nog steeds goed, alleen werkt de ene mode wel beter dan de ander. Zo is Kill Confirmed op een kleine map als NukeTown nog steeds erg lastig, maar is Domination op zo een map weer geweldig. Het is waar je van houdt, maar de ene mode leent zich beter voor de andere map. Het enige is wel dat Treyarch Kill Confirmed uit de Hardcore mode heeft gehaald, veel fans stelt dit teleur en ik begrijp dit wel. Het zou dus geweldig zijn als Treyarch dit nog in de game kan stoppen.

De Spawning online is nog wel erg slecht te noemen, vaak is het zo dat jij aan de andere kant van de map bent, maar ondertussen al je vijanden achter je spawnen, of dat jij net dood bent en opeens al je vijanden achter je staan. Dit levert soms nog wel is een moment van frustratie op. Daarnaast wordt je om de haverklap aan de andere kant van de map gespawned, omdat net een van je teamgenoten even een stap over de onzichtbare spawn lijn zet.

De graphics zijn weer geweldig in deze game en voor een shooters ziet alles er geweldig uit, de wapens zien er heel goed uit, de bewegingen daarin, maar ook de omgevingen. In de Campaign zie je dit echt tot zijn recht komen, vooral in de tussenfilmpjes. Daarin zie je wel een groot verschil met de gameplay en een cinematic cutscene. De cutscenes zien er gewoon veel beter uit, waardoor het soms een teleurstelling is wanneer je weer mag spelen en het toch niet zo lekker eruitziet. Een klein minpuntje, maar ik kon mijzelf er soms aan irriteren. Verder maakt de game veel goed als het gaat om framerate in de dikke actie, de game loopt gewoon strak door als er flinke actie is, dit is in games weleens anders. Er is veel gelet op details en dat speelt toch lekker weg. Van de week kwam er een plaatje online van MW2 die toen zoveel jaar geleden uitkwam, en als je dan kijk van waar we komen en waar we zijn is dit een shooter die er nog vet uit ziet ook.

black-ops-3_no-fly-zone