Home Gaming Battleborn Review

Battleborn Review

Battleborn ziet en voelt als een heerlijke serie, beginnende bij de intro cinematic wordt je meteen de game ingezogen en het verhaal aan je voorgelegd. Het oogt lekker soepel en vraagt eigenlijk naar meer, mocht er een animatie serie van gemaakt worden zou ik die toch zeker gaan kijken. Maar je lees dit niet om te weten hoe de opening was, je wil weten hoe de game was.

Battleborn is een nieuwe telg in de grote shooter wereld. Jij vecht als onderdeel van een groep om die ene ster in het universum te redden. Dit was dan ook de enige leidraad die ik heb kunnen ontdekken, want tussen de diverse gevechten kwam ik niet echt tot een verhaal. Het zit er wel maar ligt een beetje verscholen.

Goed, je werkt eerst de prologue weg en dan ligt de game eigenlijk aan je voeten, je kan ervoor kiezen om de game in je eentje te spelen of in multiplayer modus. Dan kan je ook nog verhaal gedreven spelen of de diverse chapters random voorgeschoteld krijgen op basis van het meeste stemmen gelden principe. Ik ben hiermee gestart en dan merk je toch vrij weinig van het verhaal, eigenlijk helemaal niks. Het draait dan vooral om schieten, schieten en knallen. Je speelt de wedstrijden op 8 mappen met maximaal 5 spelers, van hieruit zit de fun gewoon in het samen schieten want de missies zijn vrij eentonig, bewaak punt A, of ga naar punt B en versla vijand X. Het is niet geheel spannend, ik heb wel genoten van de game op een hogere moeilijkheidsgraad, hier zit namelijk wel de uitdaging. Want hoe fijn is het om in plaats van door 3 vijanden door 10 vijanden beschoten te worden.

QplZkDE

Deze hele campagne en samen spelen kan je zien als één grote tutorial van alle heroes. Zoek een held en leer ermee te spelen, er zijn er namelijk 25. Je hebt dus even te gaan kwa oefenen. Het is trouwens niet aan te raden om de story in je eentje aan te gaan, veel aspecten zijn gemaakt voor samenwerking en zeg nou zelf samen is het altijd leuker. Waar het verhaal dus wat ondergesneeuwd is is het wel goed neergezet, het maakt de leercurve van de game niet heel groot en daar door is het instap niveau lekker laagdrempelig. Er is dan ook keuze zat met 25 karakters. Je start de game nog niet met alle zeven, dat zou natuurlijk te makkelijk zijn. Als je de game start heb je de keuze uit 7 heroes, en door het behalen van levels, of een commander rank speel je steeds weer wat heroes vrij. Bij de keuze voor je groep zorg altijd dat je het een beetje uit balanceer met elkaar, als iedereen hetzelfde type heeft wordt de wedstrijd al snel wat kansloos.

Hier zit voor mij dan ook de kracht van de game, de diversiteit aan karakters. De karakters zijn onderverdeeld in de volgende  vijf facties:\

• THE LAST LIGHT CONSORTIUM           card-portrait (3)
  • THE ELDRID                                           card-portrait (4)
  • THE Rogues                                           card-portrait (1)
  • UNITED PEACEKEEPING REPUBLICScard-portrait
  • THE JENNERIT IMPERIUM                   card-portrait (2)

Elk van deze facties heeft zijn eigen karakters gebaseerd op de factie. Zo heeft de LLC veel robots en cybernetics en bestaat de UPR voornamelijk uit soldaten. Behalve dat de facties de karakters verdelen zijn deze ook ingedeeld op Attack, Defend en Support. Het spreekt hier voor zich dat de Attackers veel schade toe dienen maar een laag incasseringsvermogen hebben en dat het bij Defend omgedraaid is. Het vergt soms even een handigheidje om een bepaalde hero onder de knie te krijgen maar als dat dan eenmaal lukt heb je vaak wel een rots in de branding.

Elke hero heeft ook zijn eigen Skill Tree, deze bestaat uit 10 levels/upgrades en kan je iedere wedstrijd opnieuw weer indelen als je level up ga, je leest het goed je start iedere match weer op 1. Dit is best lekker want zo kan je naarmate de wedstrijd het vraagt je karakter voor die wedstrijd fine tunen. In tegenstelling tot je level in de wedstrijd staat het Character Level en je Commander Rank wel vast, deze stijgen na ieder potje een aantal punten en zorgen ervoor dat je in het geval van Commander Rank diverse dingen vrij speel. Zo kan je, des te hoger je level, diverse loadouts aanmaken om te gebruiken in een wedstrijd. Een loadout bestaat uit 3 items die je hebt vrijgespeeld in een wedstrijd. Deze zorgt dan voor extra schade, bonus shards, etc. Het activeren van deze loadouts kost je ook een x bedrag aan shards dus zorg dat je genoeg in huis hebt. In het begin is het even aankijken hoe en wat maar dit went snel, wel raad ik je aan eerst wat story te spelen alvorens je de multiplayer induik, al is het alleen al om wat loadout te verzamelen.

Battleborn-Gets-More-Gameplay-Details-Video-Screenshots-Out-This-Winter-483325-5

In de multiplayer waar de wedstrijd 5 v 5 is kan het voorkomen dat je tegen iemand geplaatst wordt die loadout heeft waar jij niet mee kan dealen, het is dan iets oneerlijk, en daarom raad ik eerst de story even aan. Ook voor het gevoel is dat wel even lekker.

ehn3l0M

Naast de Loadouts zit er nog een extratje in de game die je kan gebruiken in jouw voordeel, mits je erop tijd bij ben, ik heb het hier over Turrets. In beide spelvormen kom je deze tegen en je activeer ze door gebruik te maken van je shards. Je kan dan kiezen voor drie opties, neem bijvoorbeeld een turret die een cirkel van vuur omzich heen spuwt als er vijanden in de buurt zijn. De turrets staan op vaste plaatsen in de map, en als je de turret sterker wil hebben kan je deze vaak nog even upgraden doormiddel van wat extra shards. Er zijn opties voor aanvallende of defensieve turrets en dat is vaak afhankelijk van de locatie van de map of het objective dat je dien te halen.

Battleborn_03-30-16

Net als Turrets zijn er ook pods die je een drone mee geven, deze vond ik erg handig op de gewone moeilijkheidsgraad maar op hard heb ik deze al snel in gewisseld, je hebt hier weer de keuze uit drie soorten waarvan de aanvallende best handig is, support zorgt voor wat healing van jouw en van turrets in je omgeving. Deze genoot dan ook mijn voorkeur op hard.

Dit alles komt samen op een helder kleurenpalet, de game ziet er kleurig uit. Voor de game hoef je je instelling niet scherper te zetten want het is allemaal goed zichtbaar. De karakters zijn leuk en goed ontworpen, de levels hebben hun eigen lay out en setting. En dit alles valt allemaal wel op ze plek bij de setting. Het is allemaal groots en veel, kwa graphics en effecten. Soms is het beeldvullend en zul je even moeten focussen waar je nou ook al weer was. Tussen al het geweld en gespetter heeft Gearbox er slim aan gedaan om de belangrijke informatie als tekst te weergeven. Zo zal je horen dat je Level Up ben maar komt het ook in beeld te staan, evenals de schade die je aanricht aan je vijand of juist niet. Best handig is dit omdat bij sommige vijanden specifieke lichaamsdelen geraakt diende te worden.

2K_Battleborn_OscarMikeAirstrike

Al met al zorgt Battleborn voor een heerlijke luchtige ervaring op mijn console. Ik kan heerlijk achterover leunend spelen en bij sommige bazen toch even de aandacht erbij houden. Wil je gewoon heerlijk en voornamelijk gezellig knallen met je maten dan kan ik je Battleborn zeker aanraden.