Home Gaming Assetto Corsa review

Assetto Corsa review

Assetto Corsa is al een tijdje beschikbaar op Steam en kwam na een aantal keer uitgesteld te zijn geweest eindelijk naar de Playstation 4 en de Xbox One. Ik mocht als echte racefanaat de Xbox One versie van de nieuwe race simulator uit proberen.

Laten we meteen een ding duidelijk maken, Assetto Corsa is een echte racesim en verwacht dus geen mengelmoes van arcarde en simulatie zoals Forza 6 bijvoorbeeld. Het was dan in eerste instantie ook even wennen voor mij dat ik voor het eerst in jaren weer een echte serieuze racesim voor mijn kiezen kreeg op de consoles.

assetto-corsa-3

De gameplay zorgt er duidelijk voor dat deze game niet voor iedere autofanaat bedoeld is, de learning curve van de game is behoorlijk hoog en het onder de knie krijgen van het rijden van een snelle auto zoals een La Ferrari vergt veel geduld en oefening. Dit zorgde er bij mij voor dat ik de game regelmatig aan de kant legde van frustratie, om hem na een paar uur weer  naderhand weer op te pakken om het opnieuw te proberen. Helaas helpt het hoofdmenu niet mee aan je race ervaring, zo staat de game standaard behoorlijk pittig ingesteld en krijg je zo maar opeens een rijtje met een hoop instellingen in je scherm zonder enige uitleg.

assetto2

Assetto Corsa bevat naast een multiplayer en modus waarin je je eigen race kunt samenstellen, ook een carrière modus waarin je verschillende race disciplines moet afwerken. Helaas is de carrière modus behoorlijk kaal en heb je constant het gevoel van waarom doe ik dit in hemelsnaam. Daarnaast zitten er behoorlijk wat wedstrijden in waar je in je eentje een paar rondjes af moet leggen om een bepaalde puntenaantal te halen. Dit doe je door een perfecte ronde af te leggen binnen de limieten van de baan, maar wat is er spannend aan dit soort races als je nogmaals in je eentje over die baan heen scheurt, waarschijnlijk doe je 1 á 2 rondes om je auto onder controle te hebben en duw je daarna de ronde eruit die je nodig hebt om je punten aantal te halen. Dit soort races was veel spannender geweest als er meerdere auto’s over de baan reden zodat het halen van de ideale ronde een stuk moeilijker werd zoals F1 2016 dit bijvoorbeeld doet.

Grafisch oogt de game middelmatig en behoorlijk stijfjes. De auto’s bevatten aardig wat detail maar de game kan zich niet meten met een Forza Motorsport 6 of een Gran Turismo. Daarnaast voelen de circuits niet levendig aan en heb je negen van de tien keer het gevoel dat behalve je tegenstanders er helemaal niemand zich op het circuit bevindt. Ook functies zoals de ideale lijn zijn niet zo goed uitgewerkt zoals je dat gewend bent bij andere racegames en is zwaar ondermaats. Waar deze lijn in moderne games voortaan dynamisch is en zich aanpast aan jou snelheid en koers. Is het bij Assetto Corsa een stilstaande texture waarin vooraf wat remzones zijn uitgestippeld en of dat je nu met 50 kilometer per uur aan komt of met 100, de lijn blijft altijd hetzelfde.