Home Gaming Assassin’s Creed Unity de review

Assassin’s Creed Unity de review

Paris. La Ville de baguette, de la renaissance et de Napoléon.

En nee, dan bedoel ik niet de snoepjes van Napoleon die wel heel erg lekker zijn. Donderdag komt voor de Playstation 4 en Xbox One Assassin’s Creed Unity uit. Assassin’s Creed Unity speelt zich af in Parijs. Groter, beter, indrukwekkender en vooral sterker is de eerste Assassin’s Game die op de next-gen consoles verschijnt.

We kunnen in Unity ons personage uitgebreid customizen, hebben een scala aan side-missies en voor het eerst een unieke co-öop. Kortom, Unity biedt voor zowel de nieuwkomer als de doorgewinterde assassin een topgame voor het einde van het jaar.

Assassin_s+Creed+Unity+-+Arno+en+Elise

Review:

Unity begint sterk maar tijdens het spelen merk je toch dat ze -naar mijn mening- de game af wilden hebben voor de feestdagen. Ubisoft heeft echt lopen snijden in het verhaal want het voelt on-af. Erg vreemd voor Ubisoft want als iemand een goed verhaal kan neerzetten in een goede singleplayer game dan zijn zij het wel. Ze maken het later in het spel wel weer goed door een goed en logisch verhaal neer ze zetten maar t’is wel jammer. Net als in voorgaande delen beschik je in Unity over een uitgebreid speelveld. Ook het vechten werkt uitdagender. Vijanden anticiperen en passen zich aan, aan jou. Zo is het niet meer een eenvoudig slachtpartij zoals je in Black Flag nog wel had waar je hordes vijanden achter elkaar kon verslaan. Hier is het vooral een aanval blokkeren, ontwijken en counteren.

Parijs, de Hoofdstad

Parijs is groot, met een hoofdletter G. Het is dynamischer, leeft meer en voelt natuurlijker aan zodra je je eerste stap zet. Wat Parijs zo sfeervol maakt, is niet alleen de tijd van de Franse revolutie, maar de nauwe straten die dicht bevolkt zijn. Ook kan je nu naadloos zonder laadtijden door woningen heen lopen, en zoeken naar verborgen schatten en collectibles.

Rokende schoorstenen, pleintjes met demonstrerende menigtes en opgaan in menigtes behoren tot de charmes van Unity.  Ook bestaat Parijs uit meerdere lagen.

Assassin's Creed® Unity_20141110151118

Hiermee wordt bedoeld dat je niet alleen op de straten van Parijs hoeft te vertoeven maar ook op de gebouwen en in sommige gevallen in schimmige ondergrondse ruimtes. Je hebt een bepaalde missie waarin je de Notre Dame moet bezoeken en ontsnappen. Dit doe je via een ondergrondse tunnel, natuurlijk wordt je achtervolgt maar weet je al gauw een uitgang te vinden en ga je op in de dichtbevolkte menigtes die je boven je bevindt. Ook het feit dat de ontwikkelaars de Notre Dame 1:1 hebben nagebouwd maakt het tot een uniek staaltje werk. Niet alleen de Notre Dame ziet er uitstekend uit. Ook de ‘Conciergerie’ en de ‘Bastille’ mogen er zijn. Samen maakt dit tot een prachtige stad om in rond te lopen en gewoon eens te kijken wat Parijs je te bieden heeft.
Co-öp, Vrijheid en Aanpassingen
Nieuw in de Assassin’s franchise is de unieke Co-öp mogelijkheid. Hierdoor kun je met 3 vrienden tegelijk bepaalde missies uitspelen. Wat de co-öp interessant maakt is dat iedereen zijn eigen skills kan laten zien. In het begin beschik je maar over een paar basis technieken maar gaande weg kun je ze allemaal vrijspelen en ontwikkelen. Zo heb je 4 verschillende vaardigheden waarin je je kunt onderscheiden:

Assassin's Creed® Unity_20141110151909

• Melee;
  • Ranged;
  • Stealth;
  • Health;

Door missies en specifieke co-öp missies uit te spelen verdien je de zogenaamde ‘skill points’ die kunt uitgeven in de vaardigheden sectie. Als je van sneaken, lockpicks en stelen houdt zul je je eerder gaan ontwikkelen in Stealth modus terwijl diegene die van bruut geweld houdt eerder Melee zal gaan aanpassen. Zo is er voor ieder wat wils en kun je zelf kiezen hoe je je skill points uitgeeft.

DLC

Both-300x168

Vanaf 2015 kunnen we aan de slag met verschillende DLC die we kunnen aanschaffen via een Season Pass. De Season Pass beschikt over 3 nieuwe missies, nieuwe wapens, meer dan 25 items, extra vaardigheden en zelfs een aparte game. De campagne ‘The Dead Kings’ zal ook onderdeel zijn van de Season Pass.

ASSASSIN’S CREED CHRONICLES: CHINA

ACU245_ACC_LeapOfFaith-300x168

In de 16e eeuw zullen we ons bevinden in China. Shao Jun is een leerling van Ezio Auditore. Je zal terugkeren naar Bejing als de laatste assassin in China. Zij neemt wraak op diegenen die de broederschap in China hebben vernietigd. We zullen o.a. de chinese muur bezoeken en zelfs de verboden stad.

Bugs, Bugs en nog eens Bugs

Wat mij vooral irriteerde in de voorgaande delen is dat als je een bankje raakte, je daar bleef hangen en soms niet verder kon lopen tenzij je een stapje terug nam en er omheen liep. Hoewel Unity pas donderdag uit komt, is deze vandaag al uitgekomen in Amerika en staat het internet ook vol van gamers die steen en been klagen over geluid dat weg valt, grote dalingen in de framerate en glitches. Wie weet zal Ubisoft snel een zogenaamde ‘day-one’ patch uitbrengen maar Ubisoft heeft nog niks laten weten.

Companion App

Geen game anno 2014/2015 meer zonder companion app. De één vervloekt het, de ander prijst het de hemel in. Ik zit er tussenin vrees ik. Ja een companion app verbreed de mogelijkheden om meer content vrij te spelen, voorziet je van meer informatie en kun je vaak exclusieve content er mee vrijspelen. Echter zijn er ook een hoop gamers die het idee hebben dat ze die content prima in de game hadden kunnen stoppen. Je betaald er immers 60 a 70 euro voor. Met de gratis Unity app voor iOs of Android krijg je best

nexus2cee_AC1-668x417

veel. Zo heb je je eigen brotherhood waar je missies mee kunt spelen, heb je uitdagende puzzels die je kunt oplossen en heb je bakken met informatie over Unity. Waar je met je companion app weer spullen vrij speelt kun je die weer inzetten in je Unity game op je console of pc. Dit maakt het tot een leuker geheel en toch een soort verlengstuk van de game, zonder dat je Unity ook aan het spelen bent. De app is gratis; Al heb je wel een premium versie voor 1,79 waarbij je nog wat extra’s krijgt. Download voor iOs hier en voor Android hier.

Resumé

Inmiddels is de game gelanceerd en is het wachten absoluut waard geweest. Unity behoort echt tot één van de najaarstoppers. Check hier de launchtrailer.

Deze review is geschreven door Daan Harmes redacteur bij TechInside